Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

En soft promenad

Av Kristin - 29 januari 2013 19:58

Nu är det nästan så att jag tänker börja gnälla för att det töar! Så länge backen är hård vill jag helst ha massor av snö, och så fort det börjar töa hoppas jag på varmgrader så tjälen släpper. Just nu verkar det mest som om det kommer vara 0 gradigt i någon dag till, men på fredag/lördag så kommer kylan tillbaka. Det SÄGS att det ska bli någonstans runt -7/-10 grader.

Idag var det som sagt typ +1 grad, men blåsigt. Det bästa med när det är så här varmt är att jag kan rida i ridbyxor och skippa thermobrallorna. Tycker det är så mycket skönare då eftersom jag tycker jag kommer närmare hästen och jag känner mig inte heller så klumpig.

Smulan och jag red ut en sväng och var ute sisådär 40 minuter. Mest skrittade vi. Jag har glömt att berätta att vi nu i tre dagar testat ett kulbett i stället för ett tvådelat med fasta ringar som hon annars går på. Det var himla kul att se hennes min när jag stoppade bettet i munnen första gången. Nu har hon vant sig och går helt ok på det.

Första dagen så smög hon bakom och gick inte ända fram till bettet, men nu känns hon mer eller mindre som vanligt.

Ute i skogen kom vi till ett träd som hade ramlat, det var hela 40 cm högt skulle jag tro. Eftersom hon hoppar supermaxat på 50-60 cm så laddade jag rejält. Ett ordentligt nedtramp i stigbyglarna och mantag med en hand för att sitta så bra som möjligt i språnget. Döm om min förvåning när hon klev över trädet som ett högt benlyft bara. När förvåningen lagt sig kunde jag bara skratta. Hon är för härlig!

Joggade lite på hemvägen, men tog det lugnt idag också. Skönt med en lugn vecka säkert, utan en massa hårt jobb. Hon är väldigt glad och medgörlig i ridningen och jag vill inte rida för mycket på det. Vill att hon ska få en soft vecka innan vi kör på igen. Det kan aldrig skada..

Hoppas det inte regnar i morgon, de har mer eller mindre lovat snöblandat regn- men vi får väl se.

Det blir nog ungefär samma ridning i morgon som det blev idag.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards