Alla inlägg den 30 maj 2013

Av Kristin - 30 maj 2013 18:04

Idag har det varit toppenväder!!

Först åkte jag ut till stallet och fikade lite med min kära mamma. Sedan åkte vi två iväg och handlade lite foder som jag ska gå över till nu när vi flyttar. Smulan åt Hippolyt foder när jag tog över henne och vi körde på med det ett tag, tills jag gjorde en foderstat med enbart hö och luserhack (och mineraler).

Nu när vi ska flytta kommer hon att gå över till hösilage och då byter jag tillbaka till Hippolyt igen.

Efter shoppandet tog jag in Lattjo och gjorde i ordning honom. Skrittade fram lite längs grusvägen och red sedan på planen i ca 15-20 minuter. Han fick jogga i form och sedan tränade vi på skänkelvikningar och slutor. Han fick några micropauser emellanåt, vilket han behöver för att orka.

Sedan tränade vi på galoppfattningar från skritt igen och det gick väldigt bra. Han fattar bättre i vänster varv, men själva galoppen är snäppet bättre i höger. Även om han måste sätta ut rumpan till höger för att orka fatta så är galoppen fin. Han försökte tjafsa lite och få mig att bära honom i handen men det släppte på några sekunder, när jag knackade honom i rumpan med dressyrspöet och sedan galopperade han i fin form och i så långsamt tempo att det blev en paus mellan sprången.

Han kändes fin och lätt i handen, samtidigt som han verkligen var med och inte försökte springa iväg.

Det är viktigt att avsluta när han fortfarande orkar, så vi inte börjar slåss utan att han ser positivt på passet (och jag också)

Avslutade med att skritta runt ängen mitt emot stallet på lång tygel.

Smulan har som tur är inte kliat sig mer i svansen och låtit bli man och pannlugg helt! Hoppas det håller i sig..

Vi red ut på en 20 minuter lång tur där vi jobbade mycket på lång-låg i traven och sedan försöka rida framåt utan att hon spänner sig, slänger upp knäna eller tappar påskjutet bak.

Det blir mer och mer så att hon själv väljer att gå i en lägre form och det är tydligen inte lika jobbigt att trava på där istället för att nysta på stället.

När jag förböjer henne åt vänster vill hon så gärna slänga ut baken till höger, vilket vi verkligen måste jobba mycket på! Hon är fin att ställa men svår att förböja. Det är något jag var bättre på i början och som jag nu släppt på, då vi tränat på annat i stället.

Gjorde några slutor på grusvägen hemåt, och de börjar arta sig!

Betade båda hästarna innan jag släppte ut dem igen.

I morgon blir det nog en längre tur på dem båda två, men det är lite så att vädret avgör- så vi får se. Det blir den sista ridturen i det här stallet. Sorgset och trist, men jag har tyvärr inget val..

Vi får helt enkelt se fram mot flytten till Hammarhage på lördag istället!

 

Ovido - Quiz & Flashcards