Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

Arla stund i stallet

Av Kristin - 24 oktober 2012 19:05

I morse var det samling i stallet redan kl 9. Jag var lite sen och kom så där 10 minuter över och då stod stallägarna M och H och Zamonas ägare M och borstade hästarna redan. Stallägaren M ville galoppera och skulle rida ensam. Jag frågade om jag fick hänga på honom, för Smulan behövde också få galoppera lite.

Sagt och gjort. Snabb borstning och på med sakerna och så ut och upp i sadeln. Hellmer är ett fullblod med massor av temperament och huvudet fullt av idéer så det är rätt spännande att rida med honom som sällskap.

Han hoppade och skyggade runt så Smulan framstod som ett riktigt praktexemplar. Tack för det!

Joggade igång och Smulan gick jättefint. Först knäppte hon av nacken och spände sig, sedan slappnade hon av och formen blev lång-låg. Hon är himla trevlig i munnen och lätt att böja och ställa nu.

 Saktade av och red in i skogen och sedan ut på en åker. Fältsits (så bra det nu blir i en dressyrsadel..) och sedan lite galopp. Smulan var lite pigg och spanade i horisonten efter saker att skygga för. Hellmer däremot gick sidvärtes i galoppen och var hur aptaggad som helst   M hade fullt upp att hålla honom på mattan. Över ett dike och en grusväg och sedan ut på nästa åker. Tyvärr är det lite blött på åkrarna så det är kontrollerad och hyfsad samlad galopp som gäller, så de har fäste.

Hellmer var ännu mer taggad nu och att han inte hade alla benen i luften samtidigt berodde nog mest på uppfostran och att han lyssnar bra på sin husse.

Smulan kände av stämningen och galopperade med ett öga på Hellmer. Hade han bockat iväg så hade nog hon hängt på, så kändes det i allafall..

Ut på en gräsväg och där pustade vi ut några hundra meter innan vi travade tills vi kom till en mindre asfaltsväg. Sedan skritt tills vi kom till en äng där det blev lite mer galopp och sedan skritt igen. Vi hann med mer trav innan vi kom ut på vägen som leder till stallet. Där satte jag av och släppte på sadelgjorden och promenerade hem. Smulan var lite trött efter ridturen men inte ens varm. Antingen så svettas hon sällan och lite eller så har hon fått en rätt fin kondis. Det var iallafall trevligt och skönt med lite galopp.

I morgon ska jag jobba och mamma tar hand om Smulan. Tror jag i allafall.. Jag har haft yrselanfall i två dagar, en hosta från helvetet och har lite svårt att andas. Funderar på om det kan vara början på lunginflammation..? Min andra hälft tycker att jag ska förstå att jag är sjuk och ta det lugnt, men.. Ja,ja. Vi får se!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards