Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Walkabout

Av Kristin - 28 oktober 2012 21:09

Jag borde ha lärt mig. Jag menar om en vanlig ridtur innebär 1-1,5 timmes ritt så borde "långtur" innebära att man rider längre. Typ 3 timmar..

Visserligen så skrittade vi mestadels. Jag och Smulan fick trava ikapp några gånger, men annars skrittade vi hela vägen. En väldigt nyttig ridtur på helt nya vägar med tuppar som gal, hästar i alla former, får och köttdjur. Till det diverse gårdsmaskiner, presenningar och en person som låg i bakhåll bakom sin bil (dvs bytte till vinterdäck och reste på sig lagom tills vi red förbi)... Måste säga att kompisarna Zamona 24 år och Tulle 19 år snurrade runt, sprang hemåt en bit och ville INTE gå förbi, så Smulan och jag fick föregå med gott exempel..

Smulan har tydligen aldrig sett får förr (??) för hon blev kort och hög, med knälyft i hakhöjd på sig själv och blåsandes hårda stötar av luft genom näsborrarna. Tre gånger på raken kom vi förbi en hage med får. Tur att de varken bräkte eller sprang åt något håll..

Tänk så fin natur det finns runt stallet! När det blivit varmt i vår kommer man kunna rida den här turen på så där 45-60 minuter och kunna konditionsträna lite i fin terräng. Längtar!!

Mina knän protesterade i det kalla vädret och efter nästan tre timmar var det jobbigt att sitta still i skritt. Jag gjorde halt och satte av när det var ca 1,5 km hem. Smulan var verkligen trött, men mest för att hon haft fullt upp att ta in allt nytt längs vägen. Släppte efter på sadelgjorden och klappade om henne. Det var skönt att sträcka på benen och samtidigt låta Smulan slippa bära på mig hela vägen.

Hästarna fick hö i hagen och så kollade vi att de hade vatten. Skönt väder för långritt även om kroppen känns lite mör och knäna morrar lite.

I morgon blir det en kort promenad och på tisdag jobbar jag. De påstår att det kommer att snöa i morgon, så vi får väl se om det blir skidor till stallet eller om jag kan ta bilen   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards