Alla inlägg under januari 2013

Av Kristin - 1 januari 2013 16:38

Smulans ägare kom i söndags och hälsade på. Stora bäbismagen och allt, men ut kom hon. Med sig hade hon en julklapp.


Jag har läst den nu och den är väldigt intressant. Jag får nog läsa den några gånger till innan allt fastnar, men det är mycket matnyttigt i den. Så nu har jag och Smulan jobbat lite mer efter boken och inte bara utifrån vad jag kommer ihåg av vad Johanna sa innan vi lastade och åkte till mitt stall.

Måste säga att det jag testade verkligen funkar och jag såg nästan direkt en stor skillnad på vår relation. Stackars Smulan (eller stackars matte som måste ändra på sig) för nu blåser nya vindar   

Det är mäktigt och ödmjukande att lära sig nya saker efter att ha hållit på med hästar i nästan 40 år. Och nä, jag menar inte att jag inte trodde redan innan att jag hade nya saker att lära, det är bara det att det här innebär ett helt nytt sätt att tänka på och se på hästar vilket jag faktiskt inte väntat mig. Så är det.

Av Kristin - 1 januari 2013 16:04

Smulan har eksem och får problem från vår till höst varje år. Jag har haft en del islandshästar som inackorderingar, vilket innebär att jag b la är (var) van att sätta på ett X antal kroppsstrumpor varje dag under den perioden. Smulan är allergisk mot knott och här i Sala finns det tyvärr en hel del.

Hon har en alldeles egen kroppsstrumpa som kommer vara på från mars någon gång fram till ca oktober. Förutom det så måste jag smörja, spraya, tvätta och sköta henne noga under samma period.

Jag har under den senaste veckan försökt satt mig mer in i vad jag kan göra för att underlätta/förebygga problemet. Ska ärligt säga att jag inte hade en aning om vilken djungel det verkligen är, med alla krämer, örter, foder osv. Självklart förstår jag ju att många av medlen är riktigt bra, och att det är individuellt hur de funkar från häst till häst. Tyvärr hinner jag ju inte testa dem alla, då det snart är dags för det förebyggande.

På nätet lovordas att ge äppelcidervinäger, kallpressad linfröolja, b-jäst pulver och vetegroddsolja. Alla de här är ju naturliga saker och inte kemiska, vilket gör mig väldigt intresserad. Jag får försöka med några saker i år och sedan kanske testa andra saker nästa år, om det är så att årets arsenal inte funkar.

Äppelcidervinäger kan man tydligen tvätta hästen i också- om den inte har fått sår, för då svider det. B vitamin ska vara bra, så jag tänkte mig testa b-jäst pulver.

Vad det gäller salvor, schampoo och sprayer finns det en sjuk uppsjö av produkter. PROB har en serie med olja, hästdeo och schampo vilket verkar vettigt. Det borde ju vara smart att använda en hel serie från samma märke. Jag kommer behöva läsa på mer, men det börjar bli dags att shoppa. Börjes har en antiseptisk salva som heter AVS 14 som fått goda omdömen.

Får återkomma till det här när jag köpt årets arsenal. Dessutom så behöver nog Smulan en kroppsstrumpa till, så det finns något att alternera med när den blir smutsig. Smuts och kladd gör eksemet värre, som måste hållas rent hela tiden. Alltså tvättas ofta utan att torka ut. Enkelt, eller hur? Hmm..

Av Kristin - 1 januari 2013 15:59

Gett något/några nyårslöften tro??


 

Ovido - Quiz & Flashcards