Direktlänk till inlägg 28 maj 2013

Pigga pållar

Av Kristin - 28 maj 2013 10:26

Igår var det superfint väder, om än lite blåsigt. Min underbara mamma mockade så jag kunde ägna mig helt åt att bara rida. Lyx! Fast jag snart är 40 år så tar jag inte den hjälpen för given utan uppskattar varje gång högt.

Lattjo var pigg och jag beslöt att jobba honom lite mer ordentligt idag. Skrittade och joggade i kort trav i intervaller. Joggade honom så länge att han blev lite trött, men inte så länge att han föll isär och började hänga på bettet. Skrittade sedan någon minut och sedan jogg igen. Han går fint nu, men lätt stöd i handen och det är inget problem att ha honom rakställd och i form- när han är varm i kroppen. På hemvägen tränade vi skritt-galopp-skritt, vilket var JÄTTESKOJ!!    tyckte Lattjo. Han taktade och körde sidvärtes och var det inte så att jag sköt fram ena höften där tro??

Rätt galopp varje gång och bara ett par språng så han orkade vara bärig. Sakta av till skritt gillade han inte så himla mycket, men han lyssnar fint till sitsen.

Efter sisådär 15 fattningar fick han pusta på lång tygel och sedan avslutade jag med skänkelvikning och slutor längs grusvägen. Det är NÄSTAN lika bra som en paddock eller ridhus för du har en tydlig linje att rätta dig efter. Bra bjudning får man på köpet..   

Han var väldigt fin här och lyhörd för skänkeln. Inga problem alls, förutom att han gärna vill köra ut högerbogen något i skänkelvikningen åt höger. Skrittade hem på lång tygel.

Undrar om Lattjo vill lägga manken till lite extra nu när han flyttar från mig på lördag? Han är glad och väldigt trevlig att rida och det känns som om han anstränger sig lite extra.

Det kommer att bli trist när han åker, men jag vet att hans matte M längtar efter att få hem honom igen.

Smulan var också pigg idag. Testade den nyköpta gramanen (hästloppisen i lördags) och den kändes fin i handen. På sig fick hon den klarröda sadelpadden och hon var såå fin i den!!

Vi jobbade lite på lång-låg form i trav och sedan rida framåt där. Jobbigt tyckte hon! På hemvägen kom vi till ett ställe där jag några gånger släppt henne i galoppen och låtit henne galoppera på allt vad tygeln håller. Det ju inte så fort eftersom Smulan galopperar med mycket knä, vilket i sin tur gör att det låter som om en hel hord med ardennrar kommer springande..   

Nå, jag tyckte att vi kunde galoppera lite, så jag fattade galopp och manade på henne. Hon slet för allt hon pallade, men det gick ju inte så fort- dock var det väldigt kul tyckte hon vilket ju är huvudsaken.

Vi skrittade lite och avslutade med att träna på slutor, vilket Smulan tycker är svårt. Hon har svårt att förstå att hon inte ska gå i skänkelvikning och så blir hon lite frustrerad när jag parerar upp och det inte ska vara sådanan. Nu fattade hon lite mer vad jag menade, även om de är betydligt bättre åt vänster och hon gärna skickar ut rumpan för långt i höger sluta.

Idag tror jag att jag ska ut och låta Lattjo få damma av skorna lite. Det kan han behöva. VAd det gäller Smulan så får vi se vad det blir.

Det är iaf fint väder ute och blåser lite som igår, vilket gör det till ett bra hästväder (lite flugor och broms).

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards