Alla inlägg under maj 2013

Av Kristin - 5 maj 2013 15:25

Idag var det dag två på träningen för Peter. Smulan var lite stel på morgonen och passade på att sträcka sig när vi skulle lasta.

Vi hann promenera rätt ordentligt väl på plats, medan stallansvariga vattnade och sladdade i ridhuset. Så när vi väl fick komma in, som dagens nr 1, så var det nysladdat och prydligt. Smulan var avslappnad och kändes faktiskt riktigt fräsch idag. Hon hade gårdagen färskt i minne och hade inte svårt för att falla in i rätt tempo och slappna av. Höger galoppen var sämre än igår och jag fick jobba rätt ordentligt för att ens få henne runt fyrkantspåret. Hon ville bara skjuta in högerbogen och gena. Det gav sig när jag tog till mig tipsen jag fick av Peter.

Summan av den här helgen är att jag tar till mig att sänka tempot i traven och hitta takten, och att våga rida massor framåt i galoppen så den blir bättre.

                     

I morgon jobbar jag tyvärr, så då får Smulan stå.. På tisdag blir det en försiktig promenad och vid 14 tiden kommer det en equiterapeut (Alexandra) ut och så för jag höra hur Smulan mår. Det ska bli spännande!

Av Kristin - 4 maj 2013 15:17

Idag var vi på första "kurs"dagen för Peter Nordlander. Smulan var hur fin som helst väl på plats. Hon var helt på det klara att vi inte skulle till Gunnel utan att vi åkte någon annanstans. När jag tog ner bakluckan stod hela hästen vibrerade. Lugnt och fint klev hon ur och fast hon var spänd, så gick det att kommunicera.

Peter vill att hela ridpasset, inklusive framridningen sker tillsammans med honom, vilket gjorde att vi hann promenera runt i det obekanta ridhuset en sisådär 10-15 minuter innan det var vår tur.

Hon var så himla trevlig och lyhörd att gå med och jag var väldigt väldigt stolt över min lilla Smula   

Ridpasset i sig vet jag inte vad jag ska säga om. Det hela gick ut på att backa i tempo så mycket det bara gick. Smulan gick i en långsam och avspänd jogg, vilket var väldigt trevligt. JAG tycker att det blev mycket bara runt, runt, runt i traven där jag till slut själv fick fråga om det var ok att byta varv. Hon tycker det är sjukt tråkigt att bara snurra runt och jag måste hålla med henne där.

Jag förstår tanken med att hitta takten först innan jag lägger till något annat, men jag tror att jag eg hade behövt rida mycket oftare för Peter för att bilda mig en riktig uppfattning om honom som tränare.

Dock tycker jag inte att Peters träningsmetod skiljer sig/stöter sig med Gunnels så mycket. På ett bra sätt. Jag har ju som sagt önskat att rida för någon som kan kompletera Gunnels träningar.

I morgon ska vi tillbaka igen och rida pass nr 2 för Peter. Få se vad det blir då. Smulan var inte så väldigt svettig efter dagens pass, så jag hoppas att hon orkar med och känns fin i morgon.

Galoppen var jobbig tyckte Smulan, fast underlaget inte var tungt- snarare åt det hårdare hållet.. 

 

Smulan kändes jättefin och avslappnad i traven..

Ovido - Quiz & Flashcards