Alla inlägg den 1 september 2013

Av Kristin - 1 september 2013 21:57

Nu börjar hösten märkas! Båda hästarna har börjat fälla päls. Allra mest märks det med Ernst, vars svarta hår flyger runt som tumbleweed i stallgången.. Det går väldigt bra att rugga runt det med en mjuk gummiskrapa, som dessutom är VÄLDIGT skön enligt Ernst..

Var rätt duktig och mockade två fulla dyngkärror från Ernst hage och fyra från Smulans. Sedan löslongerade jag båda hästarna i ridhuset och tvättade dem efteråt.

Smulan var sjukt taggat och for omkring med plymad svans, höga knä- och kotlyft och så blåste hon hårt mellan varven. Vacker som få var hon också. Hon var rätt jättesmutsig och behövde verkligen tvättas. Efter det fick hon ett täcke på sig och in i boxen.

Ernst man fick sig en omgång innan jag tog ut honom i ridhuset, och jag vet inte om jag ångrar mig redan. Han är så fi i sin långa barbiehäst-man, men det är sjukt högt underhåll för att få den att se ok ut. Varje dag måste flätorna tas ut, manen borstas och sedan flätas igen. Nästa dag ser det i allafall ut som om han varit på en rejvfest hela natten..   

Nå, hur som helst.. Jag trimmade bort det stripiga och slitna och kvar blev ett par dm lång man. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska rycka och trimma den till (vad jag tycker är) dressyrlängd, eller om den ska få växa ut igen och förhoppningsvis bli tjockare. Hmm.. Han är rätt mjällig och ful i mankammen så att få manen kortare gör att det är lättare att borsta igenom den och få bort allt.

Ernst var mer sansad i ridhuset och showade bara lite grann. Efteråt tvättade jag av honom också och schamponerade in man och svans noga. Förhoppningsvis blir det bättre allt eftersom. Han får ju dessutom rapsolja, vetegroddsolja, b-vitamin, linfröolja och kiselgur. Det BORDE ju liksom hjälpa..

Även Ernst fick på sig ett täcke och så fick de båda sitt middagskraftfoder. Smulan undviker alla trista äpplen och morötter jag lägger till in i det sista, men Ernst uppskattar dem fortfarande.

Vi hann till Glada Hästen också som tur var. Hade för mig att de stänger kl 17 på helgerna, men de stänger redan kl 16. Lämnade in sadeln och bytte longeringsgjorden. Skönt!

I morgon har jag i ett svagt ögonblick lovat åka till Uppsala i ett jobbrelaterat ärende. Redan kl 9 ska vi mötas upp. Suck..

Sedan är jag ledig fram tills på torsdag, så förhoppningsvis hinner jag med lite ridande under veckan. Tror jag sparar att rida för Gunnel till nästa vecka, så jag hinner rida Ernst några fler gånger först.


 



Ovido - Quiz & Flashcards