Alla inlägg den 2 september 2013

Av Kristin - 2 september 2013 20:41

Idag har varit en trevlig dag!

Vi var klara och hemma från Uppsala vid tolvtiden redan- skönt!

Åkte ut till stallet till strax före kl 16. Hästarna hade redan fått sitt middagshö ute i hagarna, så mamma och jag tog en kopp kaffe och fyllde sedan på spån i boxarna. Där någonstans öppnade himlen sig och det började regna, och rätt var det var så haglade det också(!!).

Vi tog in hästarna direkt men vi blev alla bra blöta. Smulan fick ett täcke på sig och båda fick chans att torka lite innan jag började göra i ordning Ernst för att rida.

Jag satte på Ernst longeringslinan och lät honom rasta av sig en stund. Han såg avslappnad ut den första stunden, men sedan joggade han iväg och vips så la han in några bocksprång- den lilla busen!

Ställde sedan upp honom vid pallen. Det funkar riktigt bra nu och det är inte alls svårt att få honom att gå fram till pallen eller stå kvar vid den medan jag sitter upp.

Han var riktigt, riktigt fin idag!   

Han var spänd i början, vilket dels berodde på att tre barn for omkring på gården och lekte och dels på att det tokblåste. Dessutom ökade jag upp hans mat igår eftersom jag tänkte rida lite mer nu när jag inte jobbar så mycket. Efter ett tag slappnade han av och galopperna var superfina.

I första fattningen for han iväg och tänkte nog bocka, men han fullföljde aldrig utan slappnade av och samlade ihop sig. När jag är noga med sitsen och verkligen sitter upp med överlivet och skjuter bak axlarna så svarar Ernst med att samla upp sig och bära sig i superform. Han var en enmiljonkronors häst där ett tag!   

Avslutade med lite trav och hoppade sedan av och gick med honom.

Smulan har ju ingen sadel för tillfället, hennes är ju inne för omstoppning. Hur det än är, så är ju inte longering ett bra substitut för ridning, så idag satte jag mig upp barbacka (!!) på henne. Är inte så säker på att någon någonsin gjort det förr, hon är ju inte direkt en klippa att sitta på, utan en väldigt känslig och uppmärksam häst att rida. Hon har inte blivit riden på 1,5 vecka ungefär och dessutom var det mycket folk i rörelse i stallet. Barnen sprang omkring, hundar som skällde och hästar som skulle in och ut från stallet.

Efter att ha skrittat och böjt igenom henne en stund joggade jag henne ett tag i trav. Det gick riktigt bra och hon kändes bitvis väldigt fin. Trots att hon är som hon är, så känner jag mig konstigt nog alltid trygg där uppe. Höll på i kanske 15 minuter sammanlagt och avslutade när hon gick avslappnat i trav och skrittade av. Nyttigt för oss båda att jag rider barbacka. Det är så bra för min balans och knappast någon jag kommer tordas göra på Ernst på ett bra tag tror jag..

Efter ridningen fick hästarna sitt kraftfoder och Ernst fick BoT skydden bak. Nu får han ha dem i natt så får vi se hur det funkar.

Hoppas det är bra väder i morgon, men annars får jag rida i ridhuset.

 

Ovido - Quiz & Flashcards