Alla inlägg den 14 september 2013

Av Kristin - 14 september 2013 21:14

Idag när jag kom till stallet stod det här på whiteboard tavlan;

  Den VAR god!   

Dottern till stallägarna hade varit ute och ridit med några av inackorderingarna, varpå hennes lilla ponny Benji hade snubblat och gått ner på knä. Hon hängde kvar en stund men ramlade sedan av. I vårt stall betyder det tårta, så hon ringde till sin mamma direkt när de kom tillbaka till stallet och talade om att hon minsann fick åka och köpa tårta. Tror att det där med att behöva bjuda på tårta tog bort fokusen från att ramla av- vilket ju var meningen med det hela.

När jag kom till stallet fanns det alltså tårta i kylen att äta och jag tog mig en bit. Inte illa så här på en lördag!

Mockade och Smulan fick en spånsäck. Gjorde rent vattenkopparna och la i lite hö åt dem.

Så klart hade busfröna vickat på vattenbyttorna i hagen och Ernst hade gjort det Smulan brukar göra- hoppa jämfota på sin.. Fyllde på Smulans bytta och bankade ut Ernst till något så när sin forna form. Tveksam till att den inte läcker, men jag hittade inget riktigt hål i allafall.

Ernst älskar att leka med vattenstrålen när jag fyller på hans bytta, så vi roade oss båda två med det när jag fyllde på den.   

Tog in hästarna och gjorde i ordning hö och kraftfoder till dem. Ernst var verkligen skitig så han fick sig en rejäl omgång i spolspiltan. Eftersom han verkligen gillar att leka med vattenstrålen och dessutom blir extra gosig när jag tvättar honom, så var jag som vanligt mer blöt än han i slutändan.. Det gör ingenting dock, för han är ju ett sådant förbaskat charmtroll!   Vem kan ens bli lite arg på någon så fin med världens mest oskyldiga emil i lönneberga-ögon??

Smulan fick sig en riktig omgång med gummiskrapan. Jag borstade genom hela henne med cirklande rörelser och hon tappade väldigt mycket hår. Med tanke på hur blöt jag var och att gubben ville att jag skulle komma hem (något om att han ville se mig åtminstonde en LITEN stund innan han skulle iväg och jobba i natt igen..) så bestämde jag mig för att skippa hennes tvätt och ta det på måndag i stället.

Då ska Smulan med matte till Mälardalens hästklinik för en undersökning. Hoppas det är goda nyheter de tar med sig hem därifrån!

Båda hästarna fick stå utan täcken i natt, med fönstret stängt så åker jag ut i morgon bitti och sätter på dem täcke innan de går ut. Skönt att stå "naken" medans det inte är kallare än det är.

 




Ovido - Quiz & Flashcards