Alla inlägg den 9 september 2013

Av Kristin - 9 september 2013 14:44

Idag var första gången Ernst fick följa med och träffa Gunnel. Han hann gå ute till strax före kl 9 innan jag tog in och gjorde i ordning honom, nästan 90 minuter ute i allafall..

Ernst fick åka i träns med benskydden på sig under transportskydden. Täcke på ryggen och grimma på tränset och sedan gick vi ut till transporten. Det tog någon minut att lasta då han stannade och backade tre gånger innan han gick hela vägen in. Sedan stod han som ett ljus medan vi packade ihop och åkte. Det var precis samma sak när vi kom fram till Gunnel; han stod stilla, klev ut när jag bad och stod sedan hyfsat stilla medan jag tog av skydd och täcke och satte på sadeln. Vi gick en stund och tittade runt i ridhuset, men det var ingenting som han tyckte var läskigt. Vilken pärla han är!!

Longerade honom i en minut, men han såg så lugnt ut att jag jag satte upp i stället.

Vi jobbade ungefär 30 minuter för Gunnel totalt, men det räckte för att Ernst skulle bli trött. Vi jobbade i alla gångarter, mest för att visa Gunnel hur Ernst rör sig och vad vi behöver jobba på. Han fick jättemycket beröm och vi började jobba på skänkelvikningar, som han aldrig gjort förr. Längs långsidorna var det svårt, men på volterna gick det bättre. Jag riktigt kände hur det knakade i Ernst huvud när han försökte lista ut vad det var jag ville och han ansträngde sig verkligen för att göra sitt bästa. Vi har fått i läxa att träna vidare på förböjningar och skänkelvikningar tills vi ses nästa vecka.

När vi skulle hem klev Ernst halvvägs upp och sedan in i transporten direkt. Jätteskönt!

Släppte ut honom utan täcke och med back on track skydd på. Det var mer än 20 grader varmt och så skulle han få tillfälle att rulla sig lite. Tänkte tvätta honom ikväll (om jag orkar) så då kan han gott få bli smutsig!

Nu tänker jag ta det lugnt i några timmar tills det är dags att åka tillbaka till stallet och ta hand om hästarna..

 




Ovido - Quiz & Flashcards