Alla inlägg den 11 september 2013

Av Kristin - 11 september 2013 12:02

Gottar mig fortfarande åt första träningen för Gunnel med Ernst. Så skönt att hon gillar och ser fina kvaliteter i honom! Vi (jag) diskuterade det faktum att jag nu kommer att kunna börja starta lite tävlingar i vår om inget händer.

-"LC" sa jag. -"Jaa" sa Gunnel. -"LC, LB".. Bara att vi PRATAR om att vi kanske kan starta LB i vår, känns så stort! Jag har ju gått och tänkt att jag och Smulan kanske skulle kunna börja med någon programridning och någon LC i vår och nu med Ernst vågar Gunnel till och med säga LB. Jag som inte tävlat på flera år sitter nu med en egen häst som jag kan börja tävla med efter vintern. Det känns som om tiden är perfekt, vi har nu hösten och vintern på oss att lära känna varandra, att Ernst ska bli starkare och utbildas vidare.

Ernst är väldigt bärig och stadig för sin ålder. Han är så arbetsvillig att jag får vara noga med att inte backa tempot för mycket utan att jag i stället rider på framåt. Det blir tydligt i framförallt galoppen då det går att få honom väldigt samlad och i fin form, fast han egentligen inte alls är färdig för det. Dock ska jag låta honom gå där då och då i korta stunder för att stärka honom, men det är viktigt att inte fastna där.

Igår tog vi ett lugnt skrittpass i paddocken. Förböjde lite och jobbade med att försöka flytta ut rumpan från spåret på volterna. Jösses! så han funderade på vad jag ville! I höger varv gick det upp ett ljus på slutet för honom, men det är VÄLDIGT svårt i vänster. Han blir gärna lite spänd och fundersam när jag knackar med spöet på rumpan och skänkeln i sidan. Hmm.. Vad vill matte då tro??

Så fort han gjorde minsta lilla ansats på fick han tokmycket beröm. Hoppas de andra i stallet fattar vad jag håller på med så de inte avskriver mig som konstig som tokberömmer på små volter runt, runt i paddocken   

Efter sisådär 15 minuters jobbande släppte jag efter på tygeln och så skrittade vi av. Då blev skritten lååång med bra påskjut. Jättefin! Hoppas vi hittar den där skritten fler gånger!

Smulan fick vila eftersom hon gått med flera olika ryttare de sista dagarna efter att ha knappt gjort ett jota på två veckor. Idag blir det antingen ut eller så tar jag itu med skolorna på henne- det var ett tag sedan sist.

Idag ville mamma se när jag rider Ernst, så då tror jag det blir ridhuset istället. I morgon blir det nog en promenad ut så han får se sig lite omkring. Hoppas det blir bra väder!

 

Ovido - Quiz & Flashcards