Alla inlägg den 4 september 2009

Av Kristin - 4 september 2009 20:06

Ringde till Glada Hästen idag och fick veta att min sadel kommit =0) Nu är det bara projektet att hämta den kvar. Jag jobbar från idag på eftermiddagen till midnatt i morgon lördag, och sedan är jag ledig fram till lunch på söndag och slutar på måndag fm.. Vill ju gärna testa att rida i den på söndag innan jag börjar jobba, men jag hinner inte hämta den OCH rida innan jag börjar. Tur att man har back-up hemma! Sambon hämtar den i morgon medan jag är på jobbet, vilket betyder att den ligger hemma och väntar på mig när jag kommer hem- smart va?  =0)

Av Kristin - 4 september 2009 16:34

Jag har nu haft innetäcket från Horze på Newada i nästan en vecka. Jag är såå nöjd och det tror jag faktiskt att även hon är =0)

Täcket har en snygg lite blek militärgrön färg med ett orange Z på sidan baktill. Rejäl halvhals och lagom tjockt så här i början på hösten. Har ingenting att klaga på.

Har även testat munktröjan med träknappar och jag är lika nöjd där med kvalitet och passform. Om det finns något att klaga på så är det att i allafall tröjorna är något små i storleken, men annars så är allt super. Jag kommer att fortsätta handla av Horze!

När vi ändå är inne på täcken så tänker jag forsätta med att flagga för supermärket Shire Hurricane. Newada har fått ett liknande täcke som min förra häst hade. Skillnaden är att det var tjockare och med helhals. Newadas täcke har halvhals, i 1200D ripstop och 100 g fyllning, men det är superbra en sådan här dag. Ett genomtänkt täcke med hög kvalitet som sitter bra och som inte släpper igenom väta i första taget. Täcket kostade 865kr och jag tror jag gav ca tusenlappen (1000kr) för vintertäcket med 300g fyllnig och helhals) Ett jättebra pris för ett riktigt vettigt täcke =0)

Hörde att ett tyg får kallas vattentätt vid 1500mm och enligt mig så måste man upp i 3000mm innan det är användbart som regntäcke.. Så det gäller att lusläsa texten om man beställer på nätet, eller fråga i hästaffären så man inte nöjer sig med ett -"det är vattentätt"..


Av Kristin - 4 september 2009 12:22

Idag efter utsläppet packade jag hö och gjorde i ordning kraftfoder. Sedan så mockade min snälla mamma så jag kunde rida på en gång. Det känns så lyxigt att få hjälp med det =0)

Fotade lite när Newada stod i gången, men jag glömde kameran i stallskåpet, så ni får vänta på bilderna.

Jobbade hela tiden med mycket volter, eftersom jag lättast då får innerbogen på rätt plats. Bytte varv ofta och rakställde och ställde om. Hon ville gärna hänga kvar i bettet när jag tog tygeltag så det kändes som om jag hade halvseg kola i händerna. INTE roligt.. Rörde hela tiden händerna och flyttade lite sidvärtes för att inte ge henne en bekväm hand att hänga på. Bär dig själv- tack!

Hon blev lätt stressad när jag försökte flytta henne sidvärtes och när jag lade på lite extra skänkel på volterna för att få henne att flytta sig lite undan skänkel. . Då kör hon upp huvudet och så liksom paddlar hon bara på med benen utan att riktigt kliva med tryck i steget. Lite läskig känsla och dessutom så blir hon lite svajig och snubblar när hon stressar iväg så där.

Slutet var lite bättre och jag beslöt mig t om att trava lite grann. Helt ok faktiskt. Hon hade ett mycket bättre steg nu än vad hon hade för en vecka sedan =0)

Massage och strech när vi kom in igen. Det regnade rätt mycket på slutet av ridturen så vi var båda lite blöta.

Vissa stället är såå underbart sköna att massera men när jag masserar bakknäna ser hon ut som om hon säger; passa dig, jag har koll!

Nu går hon ute med täcket på och har det ändå rätt ok i regnet.


Av Kristin - 4 september 2009 06:24

Nästa vecka ska jag ta stallet ett par pass, så idag ska jag åka ut till stallet på morgonen (gäspar stort) och så ska jag få se hur fodring och allt går till. Är lite trött för de morgonfodrar kl 7 och att gå upp kl 6..? Det var det länge sedan jag gjorde. I mitt jobb är man oftast vaken till någon timme efter midnatt, så jag har blivit mer nattuggla än morgonpigg. Undrar om man kan få det klassat som arbetsskada??  =0)


Ovido - Quiz & Flashcards