Alla inlägg den 12 september 2009

Av Kristin - 12 september 2009 14:34

Idag hade jag en plan när jag åkte till stallet. Eftersom Newada kändes så fin igår, så tänkte jag testa lite bomarbete. Satte ut 4 bommar med 120 cm mellan. Skrittade ut i ca 10 minuter innan jag började jobba henne på banan.

Hon kändes lika fin i skritten idag som igår =0) Hon visade mig på en gång att det låg bommar på banan. Liksom pekade med hela kroppen och gick med spetsade öron runt bommarna. Lät henne gå över dem från båda hållen på lång tygel och själv känna efter hur hon skulle behöva gå för att det skulle bli lagom att kliva över i en jämn rytm. Kortade sedan upp tygeln och började jobba henne i form, på volt och rakspår. Helt plötsligt behövde jag använda ytterskänkeln i volterna, vilket jag inte behövt tidigare då all fokus legat på att hålla innerbogen på plats. Fortfarande en skum känsla, det här att hon helt plötsligt är som en annan häst att rida..

Försökte rida med spö för att lättare kunna mota rumpan i slutorna, men det gick inte. Hon blir näst intill hysterisk och går inte att jobba, så det var bara att släppa spöet igen  =0/

Kom fram i trav och hon gick väldigt avslappnat och nästan så att jag fick driva framåt. Red lite längs spåret innan jag började kliva över bommarna. Hon var väldigt uppmärksam och lyfte ordentligt på benen. Rer 3-4 gånger på bommarna i samma varv innan jag la en stor volt tillbaka och kom på dem från andra hållet. Fortfarande mjuk och följsam, både i munnen och kroppen. Gick i form fram till bommarna och klev över. Märkligt..

Saktade av och la upp varannan bom på höger sida och varannan bom på vänster sida med sockerbitar. Nu var hon tvungen att lyfta benen ordentligt för att inte riva alltsammans. Kallade in min mor på banan för att stå beredd och plocka plocke-pinn när vi ridit över.

Första gången vi kom på bommarna var hon i var enda en. En av dem ramlade i backen. Andra gången gick det bättre. Hon sänkte huvudet, höjde ryggen och lyfte benen bättre. Red på samma sätt här; 3-4 varv i samma varv, sedan en volt tillbaka och komma på serien i andra varvet.

Hon var lugn och lyssnade riktigt bra. Jag kunde reglera både bakåt och framåt, även under serien, för att hjälpa henne. Sedan fick hon skritta medans mamma fick bygga ett studs på två språng. Det blev två kryss med 3 meter mellan. Alla måste ju börja någonstans..

Hon fick komma i trav första gången och landa i galopp och upp igen över nästa. Sedan hade hon förstått vad det var frågan om och DÅ blev det ju kul. Hoppa! Red på i höger varv (hennes bästa galopp) och lät henne rulla på efter första gången. Galoppen var samlad och kort så jag beslöt att komma på serien igen. Den här gången var hon mycket uppmärksam men lät mig ändå hjälpa till att reglera farten. Rullade på igen efter att vi landat. Galoppen var fortfarande bra så jag lät henne fortsätta och gå på igen. Höll henne tillbaka på väg mot studsserien och hon väntade. Newada är inte världens rappaste upp med benen, men jag hade i tanke att det här troligen var första gången hon hoppat studsserier. Avslutade och gav massor med beröm. Målet är att kanske inom en månad kunna sätta upp bommen rakt över mellan sockerbitarna och göra 5-6 hinder efter varandra. DÅ kan vi snacka om att det blir jobbigt. Men som sagt.. Rom byggdes ju inte på en dag..

Det här är en otroligt nyttig övning, som man inte behöver ha en hopphäst för att göra. Hästen lär sig att bli kvick i benen men lär sig också att förflytta mer tyngd bakåt och jobba med ryggen. Dessutom älskar ju hästar omväxling precis som de flesta människor gör =0)

Dottern fick hjälpa mig skritta av Newada, och hon sken som en sol. Det som är så skönt med Newada är att fast hon har mycket temperament och är känslig när man rider, så är hon superstabil i psyket och jättetrygg i hanteringen, vilket gör att min lilla 4 åring kan vara med och hjälpa till utan att jag behöver oroa mig.

Newada fick sitt massage och gröngröt på bakknäna, sedan ut i hagen igen med en morot som tack för idag.


Måste ju erkänna att det var rysligt kul att "hoppa" och nog skrek hoppryttaren i mig efter mer, men just nu tycker jag att den här nivån räcker. Newada ska ju orka bära sig och kroppen ska orka med ansträngningen innan det blir tal om att hoppe-hoppa, men de här övningarna kommer vi att göra om =0)

I morgon kör jag troligtvis loungen igen och så blir det nog en utetur på måndag..


Ovido - Quiz & Flashcards