Alla inlägg den 6 september 2009

Av Kristin - 6 september 2009 14:23

Idag på förmiddagen så fick jag ÄNTLIGEN chans att rida i min (Newadas) nya sadel! Såå skön =0)

Hade som önskemål, när jag och Lena på Glada Hästen talade om vilken typ av sadel jag ville ha, att det helst skulle ingå säkerhetsbälte. Vem hade kunnat ana att det finns sådana sadlar??

Är i allafall jättenöjd! Satt superbra i kalvskinnet och Newada gillade verkligen sadeln. Hon gick både stadigare och t om lite mindre att hon höll på att ratta med bogen.

Jobbade mycket i skritt idag igen. Det känns som om det är rätt meningslöst att sitta och bara bromsa när hon leker varmblod i ett V65 lopp liksom.. Mycket voltarbete, särskilt viktigt i vänster varv där hon gärna kör ut innerbogen t om på rakt spår. Varje gång bogen åkte in så la jag en volt. Det blev MYCKET volter..

Första gången jag försökte trava så sprang hon bara iväg med nosen bland molnen. Försökte med typ 50 halvhalter per sida få henne att varva ner, men det lyckades så där. Gasen funkar alltid, men sällan bromsen =0)

Saktade av till skritt och började om. Massor av volter , böja hit, ställa dit. Hon blev väldigt skummig i munnen men jag hade ingen seg kola i händerna idag i allafall!

Provade efter några minuter med en ny travfattning och vips! Då var den där fantastiska traven där igen! Trodde nästan att den var borta, men jag hörde ett par toner musik innan jag bröt av till skritt igen.

Hon smög igång i en mjuk sviktande trav, helt avspänd och med ett superlätt stöd i handen. Höll henne där i nästan ett varv innan jag bröt av. Newada orkar inte alltför länge bära sig så, utan att springa eller spänna sig och jag tyckte att det bästa berömmet jag kunde ge henne var att avsluta istället för att nöta runt. Då avslutar vi när det är riktigt riktigt bra och hon får avsluta innan mjölksyran sätter in.

Det klart att jag skulle vilja nöta på lite till när det väl släppt lite grann, det ger en kick när ett problem släpper- om så än temporärt.. Men vi siktar långt längre än den här ridturen och eftersom Newada har flyttat, fått ny ryttare (jag), bytt sadel, träffat equiterapeuten, blivit vaccinerad och träffat hovis under de sista 8 dagarna så tycker jag att hon behöver ta det lugnt..

I morgon ska jag få testa pessoa loungen på Newada. Det kommer bara bli en "sela på och känna efter" tur, men det är en början. På tisdag kommer jag att jobba henne lite med den, medans både hon och jag har det hela i färskt minne. Det ska bli intressant att se hur hon reagerar. Återkommer om detta.

I morgon

Ovido - Quiz & Flashcards