Alla inlägg den 8 september 2009

Av Kristin - 8 september 2009 20:54

Idag hade jag beslutat mig för att skritta ut en sväng och se mig omkring. Så klart blir det sällan som man har tänkt sig.. Hade lite snålt om tid i stallet, så det blev en lite intensivare omgång med loungen idag. Lite mer trav och dessutom lade jag till galopp i båda varven. Hon stretar emot väldigt och nästan går över i pass för att slippa höja ryggen i fattningen. Det är som om hon försöker springa ifrån det som är jobbigt.

Hur som helst så var vänster varv rätt katastrofalt. Hon sprang och stretade emot och vägrade slappna av. Efter så där fyra varv så började hon lugna sig något och höja ryggen, så då saktade jag av henne som beröm. Rom byggdes ju inte på EN dag..

Höger varv var bättre och efter fyra-fem varv sänkte hon nacken och höjde ryggen.

Det bästa med loungen är ju att den visar vägen till rätt form och spänner emot när hästen gör det. I skritt och trav gör hon vad hon ska, men det är i galoppen det verkligen syns att Newada behöver jobba upp mer muskler. Att longera är ett väldigt bra sätt, eftersom hon då inte behöver bära sig själv OCH mig..

Jobbade henne i kanske 15 minuter, sedan fick det räcka. Massage, streching och bandage- sedan en morot och ut i hagen igen. Solen sken och vindarna var ljumma, så hon fick gå utan täcke.

Hade kvällsfodringen, så vid 20 tiden åkte jag tillbaka till stallet. Så lugnt och skönt, vilket det alltid är i stallet i och för sig.. Mellanväggarna är så höga att hästarna slipper se varandra vid matdags, vilket resulterar i lugna hästar som inte bråkar. Smart! 20.30 släckte jag stallet och tände nattbelysningen. Hästarna stod och mumsade, vilket förresten måste vara ett av de mest rogivande ljuden som finns..

I morgon har jag morgonfodringen och utsläppet, vilket innebär att jag ska vara i stallet kl 07. Lika bra det, för jag börjar väldigt mycket tidigare än vanligt på jobbet i morgon. Om det inte är ett riktigt skitväder i morgon så blir det en uteritt då istället. Glad

Av Kristin - 8 september 2009 12:23

Satt och funderade på hur känslig och lyhörd en häst kan vara. Har vid två tidigare tillfällen haft hästar som varit otroligt lyhörda för kroppsspråk och tankar. Har ni varit med om någon gång att ni tänkt en avsaktning och hästen börjat bromsa redan innan ni egentligen påbörjat avsaktningen? Det beror, enligt mig, på två saker. Dels är hästen och du på samma våglängd så hästen "hör" vad du tänker och dels- vilket är tydligast- så ger du som ryttare små signaler till hästen redan innan du påbörjat det du ska göra. Är hästen lyhörd för dig så uppfattar den det.

Min förra häst var otroligt känslig för sådant. Om jag var ofokuserad på vad jag gjorde, märkte han det och blev väldigt rörig och okoncentrerad själv. Jag fick liksom rensa mina tankar och kocentrera mig på vad jag gjorde och sedan bara tänka ett steg framåt i ridningen. Typ; Efter den här långsidan gör jag en volt där. Inte; Sedan tänkte jag göra det och det där och inte glömma det där.. Det märkte han direkt och blev stökig i ridningen.

Läste en artikel om att hästar behöver att man är klar över sin rindning och inte rör till det. Började efter det försöka rida och fokusera på vad jag höll på med. Inte vad som skedde i andra paddocken, vad jag skulle göra efter jag ridit klart eller vad nästa övning var. När jag blev renare i tanken så gick ridningen bättre och hästen lät också bli att glo på precis allt annat. Rätt intressant faktiskt.

Har vid några tillfällen med Newada varit med om något liknande. Om vi jobbar i skritt och jag funderar på att vi kanske skulle börja trava, så blir Newada het och trampar runt, släpper fokusen och verkar redan ha bestämt sig för oss båda. Har funderat på om jag omedvetet sänder signaler till henne med kroppen att jag tycker vi ska trava..? Otroligt intressant..

Är rätt dålig på att fokusera till 100% när jag rider utan tränare, så det är något jag behöver öva på. Det är i allafall roligt att det kanske är så att hon "hör" vad jag tänker. Den känsligheten är väl på gott och ont, men det gör ju också att jag blir tvingad att skärpa mig och fokusera mer och DET är ju knappast någon nackdel..

I gången  

Ovido - Quiz & Flashcards