Alla inlägg den 19 september 2009

Av Kristin - 19 september 2009 11:38

Idag stod det dressyr på schemat för oss. Hade konstigt nog ingen träningsvärk efter långturen igår, men kände mig lite matt i musklerna =0)

Satte på gramanen och bestämde mig för att rida med dressyrspö idag. Newada är ju som sagt rädd för spö, men om jag ska kunna hjälpa henne i sidvärtesövningarna på ett bra sätt måste jag kunna peta på rumpan när den släpar efter.

Om någon sett mig skritta fram så hade de nog gissat att jag övat på att spela pukor till häst, för jag snurrade och vevade med spöet runt hela Newada. Hon försökte jogga allt snabbare men jag berömde och klappade tills hon slappnat av lite.

Har ett riktigt bra spö som inte ser mycket ut för världen, men som är super. Det perfekta spöet är ett måste och har inget med pris att göra. Mitt väger verkligen ingenting och har inte ett definierat handtag. Ska ta kort på det så ni förstår vad jag menar. Eftersom jag bara knackar med det så är det bra att det är så lätt. Eftersom det inte har något handtag så kan jag dra upp det och ha handen mitt på spöet när jag inte använder det för att inte riskera peta på henne när jag inte ska.

Kortade upp och började lägga volter i båda varven. Gick sedan över till öppna och sluta och började knacka henne på rumpan med spöet för att få med den ordentligt utan att hon böjer sig som en banan. Hon försökte släppa ryggen och bara springa iväg, men där är fördelen med att ha gramanen på. Jag kunde då bromsa henne och hon kunde inte köra upp huvudet och bli stark. Jag sätter som sagt aldrig gramanen mellan frambenen utan i öglan på schabraket som man trär gjorden genom. Då kan hon inte heller dyka ner med nosen mellan frambenen.

Sidförande gick riktigt hyfsat och jag började jogga henne i trav istället. Tycker inte att det är dags än att börja med sidförande i trav, hon tycker det är så jobbigt i skritt och jag vill att det ska gå bättre innan vi går upp en gångart.

Gjorde volter och serpentiner, just serpentiner är en av mina favoritövningar förresten. Den går att använda i alla gångarter och i galopp så blir den riktigt avancerad med byte mitt på banan, alternativt förvänd galopp varannan gång. Rolig och nyttig =0)

Satte mig sedan ner och Newada gjorde en näst intill perfekt höger galopp fattning. Den var väldigt samlad och helt ok på alla vis. Tyvärr försöker hon dyka vid avsaktningarna och den här gången var jag inte beredd. Lät henne pusta på lång tygel i någon minut innan vi gick över till vänster varv som är hennes sämre sida.

Galoppfattningen var acceptabel, men galoppen i sig var lite fyrkantig och på långsidorna satte hon bakdelen innanför spåret. Backade tempot lite och satte spöet på bakdelen för att hjälpa henne få tillbaka hela kroppen på spåret. Formen var inte vacker, men rumpan kom hjälpligt ut igen där den skulle vara. Vet ju att hon har lite svårt med vänster galopp, men nu när jag kom åt henne så blev det väldigt tydligt..

Saktade av, lät henne pusta och tog sedan höger galopp igen som avslutning. Det är bättre för hästen att avsluta med det som är lättare för den, så man avslutar med något som inte är så jättejobbigt för den. Då kommer den ihåg ritten som något mer positivt.

Nu var hon lite mer mör i galoppen och orkade inte riktigt bära sig lika bra, även om tempot fortfarande var väldigt samlat och fint. Avslutade och gav massor med beröm.

Det negativa med det här passet;

Vänster galopp behöver mycket mer jobb, vänster sida behöver mer gymnastik över huvudtaget. Jag måste orka bära upp och stödja mer när hon inte orkar.

Det positiva;

Hon flyttade sig väldigt fint i öppna och sluta när jag kunde knacka på henne med spöet, höger galopp är så himla mycket bättre än den varit- vänster också för den delen, när hon slappnar av så där kan jag komma ner i sadeln ordentligt och jobba!




Ovido - Quiz & Flashcards