Alla inlägg den 18 september 2009

Av Kristin - 18 september 2009 19:18

Har ni tänkt på hur ofta det står så i hästannonser? Om alla hästar som står i annonserna verkligen syns i mängden- gör de då det? Jag menar om ALLA hästarna är hästar som syns i mängden- då sticker väl ingen ut?? *s*

Det står rätt roliga saker i annonser om man verkligen tittar..

Av Kristin - 18 september 2009 19:01

Idag red jag och den andra inackorderingen ut på en långtur för att jag och Newada skulle få se oss omkring. Vi var ute i nästan två timmar Skrattande

Vi red på en bro över en motorväg och på hemvägen så red vi under samma motorväg. När vi skulle över bron hoppade vi av hästarna och gick över eftersom den andra tjejen berättade att folk tutat när hon ridit där tidigare. Smart..

I början var Newada tokpigg och taktade runt så den andra hästen hade svårt att hänga med. Newada är ju inte så där jätteförtjust i att jag rider med handbromsen i så hon hade sina åsikter om sin tråkiga matte..

Efter att vi travat några kilometer slappnade hon av och vilade på steget i skritten. Tyvärr tyckte stona att de skulle tävla mot varandra så varje trav och galoppsträcka var lite av en kamp, men de hade såå roligt! Varje gång jag kortade tygeln så sköt hon iväg, liksom för säkerhets skull..

Att rida under motorvägen var läskigt tyckte Newada och hon såg mäkta förvånad ut när det brände förbi en långtradare ovanför hennes huvud.

Jag hade lite ont i rumpan och Newada såg något trött ut- vilket hon aldrig skulle erkänna frivilligt- när vi kom hem men det var en jätterolig tur. Jag och Marianne kom överens om att rida ut igen på måndag eftermiddag, det är så trevligt att ha någon att rida ut med.

Nu några timmar efteråt känner jag att jag troligtvis kommer att ha träningsvärk i morgon. Känner att jag har någon slags skum mjölksyra i mina armar som gör att kroppen känns lite som gelé. Rätt åt mig! Tungan ute

I morgon tänkte jag rida en stund på ridbanan och på söndag blir det nog en omgång med min nyinköpta lounge för Newadas del.

Av Kristin - 18 september 2009 18:41

Ibland blir jag så arg på mig själv!

Igår hade jag beslutat mig för att först skritta ut en uppvärmningsrunda och sedan jobba Newada en stund på ridbanan. Hon var tokpigg ute och allmänt nipprig så vi var bara ute i ca 10 minuter. Om man inte skrittar fram när man ska skritta fram- vad är då meningen??

På banan var hon relativt medgörlig i skritten men i traven var hon hemsk. Fixade med munnen och totalt stum i vänster sida. Newada har aldrig lärt sig halvhalter eller för den delen lyssna på handen så det är ofta jag får djupandas när jag rider. Hennes svar på alla hjälper som betyder "bromsa upp" eller "vänta" är att kasta upp huvudet och springa vidare. Otroligt frustrerande. I vanliga fall så har jag överseende med detta och tålamod som räcker för flera, men den här gången brast det och jag blev så arg!

Dunkade till henne med skänkeln när hon för typ 5:e gången körde upp huvudet och sprang iväg när jag försökte flytta henne undan vänster skänkel. Med en häst som inte är spörädd kan man lägga på spöet långt bak på vänster sida (dressyrspö så klart) och på så sätt visa hästen vilken del man vill att den ska flytta. Newada får panik om jag håller ett spö i handen så att peta henne i sidan (jag slår aldrig) är helt uteslutet.

Så klart hoppade hon iväg och spände hela kroppen och jag min nöt tog ett ordentligt tag i tygeln och låste in henne mellan en hård hand och min elaka skänkel. Nu gick hon i en hög men korrekt form med hela kroppen där hon skulle i ett acceptabelt tempo- men..

Hela kroppen spänd som en fiolsträng och steget avkortat med minst en dm.. *jippie*

Åh, så stolt jag var över mig själv..

Arg som ett bi var jag efter passet var avslutat- på mig själv. Kan ju inte se det som något positivt att hon går i korrekt form och sköter sig när jag varit ful och förstört "allt" genom att tappa tålamodet. Nu går hon precis så där som hon inte ska göra och spänner sig. DET är ju nyttigt..

*pucko pucko pucko*

Ovido - Quiz & Flashcards