Direktlänk till inlägg 24 september 2013

Träning

Av Kristin - 24 september 2013 14:56

Gick av jobbbet i morse och mellanlandade bara snabbt hemma för lite kaffe och ett klädombyte.

Åkte till stallet kopplade på transporten och ställde den vid stallet. Ernst ville gärna in eftersom Smulan stod inne för hovis var där och skodde. Tror han kände sig lite ensam.

Min kära mor var redan i stallet och stod och mockade när jag kom. Lyx!

Borstade igenom honom noga och redde ut hans fina tjocka svans. Han fick marinblå benlindor på alla fyra ben under transportskydden. På ryggen fick han det fina våffeltäcket jag fick av Lattjos matte M till min födelsedag. Hon är så gullig! Saknar henne enormt nu när vi inte har hästarna tillsammans längre..

Tränsade honom och grimman på. Idag var vi i god tid hos Gunnel. Skönt! Ernst var rätt spänd och det liksom kröp i hela kroppen på honom, så när han var sadlad och klar longerade jag honom i 5 minuter innan jag satt upp. Inte ett endaste bocksprång drog han, men han laddade på i trav och föll in i galopp några gånger.

Satte upp och började rida fram och han kändes fin.

Efter några minuter dök Gunnel upp och vi kunde börja. Idag tränade vi lite lätt med slutorna, men vi koncentrerade oss mycket på formen i alla gångarterna. Han vill gärna krulla ihop sig mycket och jag fick jobba på att få honom längre och djupare i formen.

Jag fick även jobba en del på min sits, vilket jag är väldigt glad för. Jag har visst utvecklat en ovana att leda med båda tyglarna samtidigt, vilket jag inte behöver med Ernst. Vänster hand ska hela tiden vara vid manen och höger ska jag leda med- rakt ut från sidan. Det är lite svårt mellan varven att komma ihåg, men Ernst går så mycket bättre på en gång så det är värt att nöta.

Vi tränade även på galoppfattningar och Ernst var SJUKT taggad direkt. Han spände sig och trampade luft och försökte fatta galopp på egen hand. Då fick jag gå över till att ömsom ligga på stora volten i ett varv till att gå över i en väldigt liten volt på öppna delen i det andra varvet, och samtidigt ställa igenom honom ordentligt.

Det blev väldigt mycket bättre direkt.

I höger varv fick jag dessutom rida honom utåtställd på öppna delen med vänster hand vid manken och höger hand rakt ut från sidan. Han behöver den hjälpen för att få bogen på rätt plats. Ernst kändes jättefin i galopperna!

Avslutningsvis så jobbade vi på tempoväxlingar i trav. Då var han lite trött och i början ville han bara sakta av när jag skulle minsta tempot. Fick knacka lite med spöet ibland för att få honom att trava på utan att lägga av och börja skritta. Gjorde detta i båda varven och han var jätteduktig!

Skrittade av en stund och klev sedan av och promenerade bredvid istället.

Han fick jättemycket beröm av mig och Gunnel sa något om att han inte ens ser ut som en frieser. Med det menade hon att han rör sig så lätt och är så väldigt lätt i modellen. Jag sa att jag tycker att han mer ser ut som en P.R.E men Gunnel tyckte att han i såfall såg ut som en lättare sådan. Faktiskt mest som en grövre halvblod- vilket jag tog som (och det var menat som) en komplimang.

Gunnel är ju inte bara tränare hon är ju även domare. Jag tänker att om hon tycker så, så kanske andra domare tycker likadant. Det är ju verkligen någonting positivt inför att vi ska börja starta lite klasser till våren. Det kanske kan bli riktigt bra det här??

Väl hemma igen så borstade jag igenom Ernst och satte på honom ett varmt täcke och BoT skydden på bakbenen. Jag tänkte faktiskt låta honom stå inne och ta det lugnt efter träningen, men jag tror inte han hade uppskattat det så mycket. Snarare kanske sett det som ett straff..

Han fick lunch bara en stund efter att han gått ut så när jag åkte hem stod han och mumsade och såg väldigt nöjd ut. Kvar i bilen ligger hans utrustning, men jag ska tillbaka lite senare i eftermiddag, så då får jag ta tag i det och städa och putsa av allt.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards