Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Trasig och gammal..

Av Kristin - 30 september 2013 19:46

Nu känner jag mig gammal..red Ernst i ridhuset idag medans Godis matte longerade. Ernst var lite i gasen och taktade runt och kändes spänd. Lagom till att han började slappna av la han på en rejäl bock i traven. Eftersom jag tydligt kände att han började slappna av så gjorde jag det också.

Som tur var krullade han bara ihop halsen och drog inte ner huvudet. Då hade nog smällen i min rygg blivit värre. Jag blev bara så paff- tagen på sängen. Jag kände tydligt hur han slappnade av lite, om än inte helt och rätt var det var.. PANG!

Sabla häst.. Tur att det bara blev en bock och inte en hel serie. Det kändes efter någon minut som om någon vridit mittdelen av mig ett varv. Ländryggen kändes vinglig och ostabil. Skum känsla.

Fortsatte rida och bara få honom att kliva på. Hade länge känslan av att han gick med handbromsen i. Travade och galopperade en stund på slutet, men klev av för att skritta honom.

Hjulade nästan fram och eftersom det gjorde ont kunde jag inte slappna av heller. Allt tog lång tid i stallet efter det. Bara att hänga upp sadeln, sätta på Ernst täckena, ta av benskydden osv..

Har fortfarande ont och haltar omkring här hemma. Hoppas det är bättre tills i morgon, för då ska jag jobba. Det är inte ok att jobba och ha så här ont. Inte lämpligt att ta starka tabletter heller, så jag håller tummarna för att det är bättre efter att ha sovit i natt.

Vid sådana här tillfällen känner jag mig väldigt gammal och skör. Det är tragiskt hur lite som behövs för att jag ska gå sönder. Jag är glad att jag inte åkte av, för jag vet inte hur ryggen skulle hålla för sådana smällar. Det är en av de största anledningarna till att jag egentligen inte ville ha en unghäst. De är ju bäbisar, och även om man kan åka av vilken häst som helst, är oftast risken större när man rider 3 och 4 åringar.

Nu ska jag lägga mig raklång i soffan och försöka slappna av. Det blir nog ett glas rött vin också, så synd det är om mig och allt..   

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards