Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av Kristin - 2 augusti 2013 10:50

Jaha. Ny månad igen. Inte klokt vad fort sommaren går! Det här är den sista sommarmånaden, så det gäller att ta vara på varje solig sekund.

Smulan mår bra nu. Om det är nypon eller linementen eller både och vet jag inte, men nu rider jag på igen. Vi var och tränade i måndags och Smulan var taggad och på. Galopperna är faktiskt ännu bättre, trots att vi tagit det väääldigt lugnt i tre veckor nu. Hon har tappat lite muskler, vilket känns hårt eftersom det tar så lång tid att sätta dem på rygg och rumpa på henne.

Hon hoppade och försökte själv fatta galopp ett antal gånger och jag tolkar det som om hon mår bra på alla plan. Hon är ju fortfarande en bäbis, trots att hon är 6 år är hon mer som en 4 åring både mentalt och i kroppen. Tänk på att hon inte kunde galoppskänkeln när jag fick henne i oktober. Dessutom har hon så mycket gest och jobbar så mycket uppåt att hon inte riktigt orkar framåt. Nu börjar styrkan komma även framåt och nu blir hon nästan lite på mellan varven. Kul!

Jag tar inte så hårt på att hon hoppar lite på stället och taggar till, hon är en bäbis och jag vill inte ta arbetsglädjen ifrån henne. Jag uppmuntrar det inte, men jag vill inte heller bestraffa.

Vi jobbade vidare på skolorna och det är lite komiskt att rida skänkelvikning på Smulan. Några steg går bra, men sedan vet hon inte riktigt vart hon ska sätta benen. Det är som om hon hade 6 ben istället för 4. Detta är för att hon har så mycket gest, vilket ju är positivt, men det gör att det liksom trasslar till sig lite för henne efter några steg. Enligt Gunnel så har hon jättefina gester i skolorna och det finns många poäng att plocka där. Hennes svaghet är egentligen skritt på lång tygel. Hon går inte riktigt igenom kroppen utan steget blir lite för kort. Det går ju att träna på, men det kommer alltid vara det sämsta. Då är ju traven och galoppen riktigt bra, så det kommer inte skapa några problem i dressyren.

Igår kom det en ny häst till stallet. En liten vit söt häst (sto) som tydligen kommer från Spanien. Den stackaren tillbringade sina första 9 år i stall och fick inte gå i hage förrän hon kom till Sverige för 2 år sedan. Hemskt!

Den verkar snäll men brunstar som en galning. Smulan gick och pekade lite på henne igår, Millie tror jag stoet heter, men hon gjorde ingen grej av det.

Idag är det himla fint väder ute, så jag tänkte passa på att rida ut. Jag har en träningsvärk utan dess like, men jag hoppas den går över. Jag har varit och ridit lite andra hästar, med blandat resultat. Mer om det i ett annat inlägg, men jag kan bara konstatera att jag kommit längre med Smulan än jag trott och hon är faktiskt riktigt trevlig att rida om man jämför med vad jag suttit på.

Nej, nu ska jag ut och gå en sväng en timme och sedan hem och på med ridbyxorna. Det här vädret är för fint för att slösa bort inomhus!

 


Ovido - Quiz & Flashcards