Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Kristin - 24 augusti 2013 19:55

Vill bara skryta lite.. Min make kan verkligen ta fina bilder. Han tog med kameran till stallet idag och fotade när jag red Ernst. Fina hästen ser ut som en miljon på de här bilderna    (näää, jag är inte alls partisk..)

          Visst är han duktig?? Det är så fantastiskt att ha sådana här bilder av så många anledningar. Det är kul att ha dem, för att minnas hur Ernst såg ut när han kom som bäbis till mig =)


Av Kristin - 24 augusti 2013 10:32

Igår var det full rulle i stallet. Det är fortfarande lite ovant, då det bara varit jag och Godis matte fram till för 3 veckor sedan.

Smulan fick vila igår, men jag red Ernst en stund i paddocken. A som är godis matte har en mamma som bor i närheten. Hon brukar komma till stallet och rida i vår paddock. Igår kom hon på besök och red förvänd galopp när jag kom ut och skulle rida. Ernst kändes lite på, så jag började med att longera honom. Tur var väl det, för han gjorde en fin serie bocksprång det första han gjorde. Lät honom springa en stund till innan jag kopplade loss longeringslinan och satte upp.

Han är lite rädd för pallen, men det gick riktigt bra igår. Det var mycket värre när Lena var ute och skulle fixa sadeln åt oss. Då var han riktigt spänd och ville inte gå så nära pallen som behövdes för att jag skulle kunna sitta upp.

Igår behövde jag bara vänta ut honom i någon minut innan han stod stilla så nära pallen att jag kunde sitta upp utan problem.

I början var han lite spänd, men det släppte snart. Vi galopperade också och han kändes jättefin. Han vill gärna köra in bogen först på volterna, men det kan ju vara dels att han är körd förut (sägs det i allafall) och dels att jag inte hittat knapparna. Det är lite knepigt att rida honom som han är van. Jag blir osäker på hur mycket jag får använda skänklarna och det kanske också gör att han bogar in lite i volterna? Hmm..

Ernst är verkligen en bäbis att rida och det är skönt att det skiner igenom, så att jag inte glömmer det och rider på. Frieser utvecklas ju långsamt och länge, så det är viktigt att ta det lugnt.

Han fick back on track skydden på ut i hagen. Man ska ju bara använda dem i några timmar i början och vänja kroppen vid dem. Igår hade han dem i kanske 3,5 timmar- det är nog rätt lagomt. Målet är att han ska kunna ha dem över natten.

Idag ville mamma se när jag rider honom, så det får bli paddocken eller ridhuset idag också. I morgon tänkte jag rida ut en sväng. Tror att han gått mycket i paddock/ridhus innan han kom till mig, så det är säkert skönt att få komma ut lite och se sig omkring.

Tänkte fota lite idag också, hoppas det blir fina bilder!

 

Ovido - Quiz & Flashcards