Direktlänk till inlägg 30 september 2009

Onsdag

Av Kristin - 30 september 2009 20:02

Idag åkte jag ut till stallet på eftermiddagen efter jobbmötet.. När jag kom ut så låg det trevliga bomserier kors och tvärs över hela ridbanan. Blev så klart sugen på att dra nytta av det och började planera medan jag gjorde i ordning Newada. När jag väl kom ut på banan så ändrade jag mig efter en liten stund.

Hade ridspö och gramman i dag också. Ridspöet använder jag för att knacka henne på rumpan så hon får med sig hela kroppen i alla sidvärtes övningar och grammanen använder jag för att motverka problemen som uppkommer när jag rider med spö.. *suck*

Förhoppningsvis blir det bättre med tiden, vi har ju trots allt kommit långt i ridningen på kort tid.

Hon flyttade sig rätt flytande i öppna och sluta med små volter eller bitar där jag red rakt fram och ställde om. Hon försökte hänga på bettet men jag rörde händerna hela tiden så det inte blev så himla bekvämt att luta sig mot bettet. Jobbade lite i sluta i trav också, det går mycket lättare då hon då går med huvudet mot staketet och inte kan ladda så mycket framåt.

Lite frustrerande att skänkel alltid betyder framåt i Newadas huvud även om jag egentligen mest använder ett ben och öppnar upp åt vänster eller höger med handen. Undrar om hon var en galopphäst i sitt förra liv?? Jag får lite den känslan ibland när hon laddar så mycket uppåt.

Avslutade med att galoppera henne lite i båda varven. Började med vänster galopp men då fattade hon höger istället. Gjorde inte en affär av det utan gjorde en volt utåt och bytte varv. Höger galopp går att samla riktigt bra men hon blir lätt stark och vill springa iväg.

Fick försöka två gånger innan vänster galopp kom, men då kändes den helt ok. Inte så mycket att hon försökte stoppa rumpan åt vänster och springa på två spår. Hon försöker fortfarande vräka mig ur sadeln i avsaktningarna så det gäller att sitta emot annars följer man med framåt-nedåt. Inte speciellt bekvämt..

Red i max 20 minuter, men hon har som sagt stått i en vecka nu när jag jobbat så mycket. Tycker det är bättre att hon orkar och är med mig en kort stund, än att jag sitter och gnider runt vilket inte ger ett jota när hon väl blivit trött..

Var rätt nöjd med passet och ville inte fortsätta med att sätta igång och träna med bommarna. Om de ligger kvar i morgon så rider jag nog på ridbanan i morgon och använder mig av dem, annars blir det nog en tur ut i naturen.

Skurade av henne med två sorters schampoo, 3 ggr i svansen och 2 ggr i manen, så nu är hon relativt ren. Hon är lite för vit för att vara den lilla smutsgris hon är *suck*



 
 
Ida

Ida

1 oktober 2009 10:37

Hej! Trevlig blogg! Har läst ett par dagar och är förvånad över hur lika våra hästar är i ridsättet. känner igen allt du skriver om. Svag vä-sida, skänkelkänslig, lite ht etc. ha det gott och lycka till! Fortsätter läsa om det går bra!

http://zinmyheart.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kristin

1 oktober 2009 14:35

Hejsan Ida
Vad skönt det är att höra att det inte bara är jag som sliter och kämpar med en häst som Newada. Ibland stannar man till och undrar vad man håller på med *skratt*
Roligt att du gillar min blogg =0) Det är så kul att någon vill läsa den.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards