Alla inlägg under september 2009

Av Kristin - 13 september 2009 14:09

Det förra inlägget blev bara om Back on Track, så det fick bli ett eget inlägg. Hade ju tänkt skriva om hur det gick med träningen..

I dag var 3:e gången jag använde loungen och jag trodde att det skulle vara lugna gatan, vilket det inte blev- så klart.. Jag har ju ett sto.. =0)

Newada är annars väldigt o-stoig måste jag säga. Hon är inte alls istadig, envis eller allmänt så där sur som bara ston kan vara. Jag har till och med kunnat använda henne som stopp-kloss när något barn tappat kontrollen över sin ponny under uteritterna. Otroligt behändigt!

Hon började med att jobba fint i skritt utan protester, men efter bara en liten stund började hon joxa och slänga med huvudet. Sedan kastade hon sig upp till trav och slog mot repet bakom bakbenen, hoppade och snurrade runt. Hon såg faktiskt ut som en mulåsna med sin sura uppsyn. Eftersom Newada är spörädd så longerar och rider jag alltid utan spö, så det är ju mycket svårare att fösa fram när man inte når hästen. Det var ju bara att korta upp linan lugnt och fint och börja om igen. Att vänta ut henne är bra mycket bättre än att bli arg och tappa tålamodet. Dessutom så går det ju åt energi när hon bråkar så förr eller senare så faller hon till föga utan våld. Det är bara att ta nya tag och visa att vi bara fortsätter, trots att hon inte vill.

Efter ett antal bockningar, bakutsparkar, tjurrusningar och sura blickar gav hon till slut upp och slappande av. Hon är så fin när hon sänker nacken och skjuter på bakifrån. Tog vänster varv först i skritt och trav, sedan bytte jag till höger varv och tog alla tre gångarter. Hon har ju lättast för höger galopp. När det var dags att galoppera, så spände jag ner henne lite till för att underlätta att hon använder ryggen i galoppen också. Hon vill gärna höja huvudet i fattning och avsaktning, vilket ju är extra jobbigt och något hon helst vill komma undan.

Galoppen blir ju gärna 4 taktig när hon släpper ryggen och det är inte så himla skönt att sitta där uppe då..

Hon har helt klart börjat förstå att jag vill att hon jobbar med låg nacke och med aktiv rygg i galoppen, den högra såg riktigt fin ut. Hon gör renare fattningar utan att först paddla med benen som en fyllsjuk islandshäst i grisepass.. Saktade av och gjorde nya fattningar ett par gånger och lät henne rulla på under mycket beröm innan hon fick pusta lite. Bytte sedan varv och tog tag i den något segare vänstergaloppen. Nu var hon lite mör i musklerna och inte lika ovillig att jobba emot loungen, vilket gjorde att vänstergaloppen såg riktigt hysad ut =0)

Allt som allt höll vi nog på i 20 minuter. Efteråt var hon inte ens varm, men såg väldigt trött ut i ögonen. Fick massage, streching, gegga med lindor på frambenen, gröngröt på bakknäna och täcke på ryggen. Hon fick beta en liten stund innan jag släppte ut henne i hagen igen. I morgon tänkte jag rida ut en liten sväng och inte göra någonting mer än bara ta det lugnt. Newada måste få chansen att ladda batterierna lite och vila de nyupptäckta musklerna =0)

Av Kristin - 13 september 2009 13:50

   Var nästan säker på att Newada skulle vara lite svampig i frambenen idag, eftersom vi hoppade studs igår. När jag tog in henne från hagen blev jag glatt överraskad. Benen var kalla och helt utan gallor! Kör ett schema med back on track, någon slags "blad med sörja" (fick från equiterapeuten) under bandage och utan någonting i ett 3dags schema. Det rullar på så och i natt var det back on track dags. Paddarna är verkligen hur bra som helst och värd varenda krona enligt mig.

Har investerat i 4 paddar med kardborre, en ryggvärmare och ett fleecetäcke. Det är inget man (nå, jag i allafall) har råd att köpa på en gång utan detta är något jag köpt i flera omgångar. Ryggvärmaren köpte jag begagnad på Glada Hästen, men den var i nyskick och aldrig tvättad. Den använder jag när det är kallt, vi har ju kallstall nu dessutom. Så när jag dragit av henne utetäcket och ska borsta, så lägger jag på ryggvärmaren, som då täcker från manken och minst halva rumpan. Det gör att hon inte står och blir kall före och efter ridturen. När den har legat på i ca 5 minuter kan man känna hur varmt det blivit under, så jag inbillar mig att den gör nytta..
Fleecetäcket har jag inte börjat använda ännu. Equiterapeuten Mats sa att det var bättre att koncentrera energin på ett område i taget, och just nu är det framkotorna. Var 3:e dag har hon alltså på sig back on track paddarna fram från eftermiddagen fram till morgonen, och resultatet såg jag nu i förmiddags.
Har börjat försiktigt med att bara ha på dem i 4 timmar och nu efter nästan två veckor, så har jag på dem över natten. Det finns så många olika förslag om hur man ska använda back on track. En del säger varje dag, en del säger vid behov medan andra säger varannan vecka. Typ jämna veckor använder de BoT och ojämna har de utan.. Själv har jag inte en blekaste om jag ska vara ärlig. Har hittills använt täcket på nätterna (tidigare häst) och paddarna vid behov. Har inte riktigt bestämt mig än för hur jag ska förhålla mig till BoT, men jag tror jag kommer att göra som jag gjort tidigare och se hur det funkar. Det är ju trots allt ryggen som gett de inledande problemen för Newada.

Av Kristin - 12 september 2009 14:34

Idag hade jag en plan när jag åkte till stallet. Eftersom Newada kändes så fin igår, så tänkte jag testa lite bomarbete. Satte ut 4 bommar med 120 cm mellan. Skrittade ut i ca 10 minuter innan jag började jobba henne på banan.

Hon kändes lika fin i skritten idag som igår =0) Hon visade mig på en gång att det låg bommar på banan. Liksom pekade med hela kroppen och gick med spetsade öron runt bommarna. Lät henne gå över dem från båda hållen på lång tygel och själv känna efter hur hon skulle behöva gå för att det skulle bli lagom att kliva över i en jämn rytm. Kortade sedan upp tygeln och började jobba henne i form, på volt och rakspår. Helt plötsligt behövde jag använda ytterskänkeln i volterna, vilket jag inte behövt tidigare då all fokus legat på att hålla innerbogen på plats. Fortfarande en skum känsla, det här att hon helt plötsligt är som en annan häst att rida..

Försökte rida med spö för att lättare kunna mota rumpan i slutorna, men det gick inte. Hon blir näst intill hysterisk och går inte att jobba, så det var bara att släppa spöet igen  =0/

Kom fram i trav och hon gick väldigt avslappnat och nästan så att jag fick driva framåt. Red lite längs spåret innan jag började kliva över bommarna. Hon var väldigt uppmärksam och lyfte ordentligt på benen. Rer 3-4 gånger på bommarna i samma varv innan jag la en stor volt tillbaka och kom på dem från andra hållet. Fortfarande mjuk och följsam, både i munnen och kroppen. Gick i form fram till bommarna och klev över. Märkligt..

Saktade av och la upp varannan bom på höger sida och varannan bom på vänster sida med sockerbitar. Nu var hon tvungen att lyfta benen ordentligt för att inte riva alltsammans. Kallade in min mor på banan för att stå beredd och plocka plocke-pinn när vi ridit över.

Första gången vi kom på bommarna var hon i var enda en. En av dem ramlade i backen. Andra gången gick det bättre. Hon sänkte huvudet, höjde ryggen och lyfte benen bättre. Red på samma sätt här; 3-4 varv i samma varv, sedan en volt tillbaka och komma på serien i andra varvet.

Hon var lugn och lyssnade riktigt bra. Jag kunde reglera både bakåt och framåt, även under serien, för att hjälpa henne. Sedan fick hon skritta medans mamma fick bygga ett studs på två språng. Det blev två kryss med 3 meter mellan. Alla måste ju börja någonstans..

Hon fick komma i trav första gången och landa i galopp och upp igen över nästa. Sedan hade hon förstått vad det var frågan om och DÅ blev det ju kul. Hoppa! Red på i höger varv (hennes bästa galopp) och lät henne rulla på efter första gången. Galoppen var samlad och kort så jag beslöt att komma på serien igen. Den här gången var hon mycket uppmärksam men lät mig ändå hjälpa till att reglera farten. Rullade på igen efter att vi landat. Galoppen var fortfarande bra så jag lät henne fortsätta och gå på igen. Höll henne tillbaka på väg mot studsserien och hon väntade. Newada är inte världens rappaste upp med benen, men jag hade i tanke att det här troligen var första gången hon hoppat studsserier. Avslutade och gav massor med beröm. Målet är att kanske inom en månad kunna sätta upp bommen rakt över mellan sockerbitarna och göra 5-6 hinder efter varandra. DÅ kan vi snacka om att det blir jobbigt. Men som sagt.. Rom byggdes ju inte på en dag..

Det här är en otroligt nyttig övning, som man inte behöver ha en hopphäst för att göra. Hästen lär sig att bli kvick i benen men lär sig också att förflytta mer tyngd bakåt och jobba med ryggen. Dessutom älskar ju hästar omväxling precis som de flesta människor gör =0)

Dottern fick hjälpa mig skritta av Newada, och hon sken som en sol. Det som är så skönt med Newada är att fast hon har mycket temperament och är känslig när man rider, så är hon superstabil i psyket och jättetrygg i hanteringen, vilket gör att min lilla 4 åring kan vara med och hjälpa till utan att jag behöver oroa mig.

Newada fick sitt massage och gröngröt på bakknäna, sedan ut i hagen igen med en morot som tack för idag.


Måste ju erkänna att det var rysligt kul att "hoppa" och nog skrek hoppryttaren i mig efter mer, men just nu tycker jag att den här nivån räcker. Newada ska ju orka bära sig och kroppen ska orka med ansträngningen innan det blir tal om att hoppe-hoppa, men de här övningarna kommer vi att göra om =0)

I morgon kör jag troligtvis loungen igen och så blir det nog en utetur på måndag..


Av Kristin - 11 september 2009 18:26

Igår var en stressig dag och jag fick tyvärr välja bort att rida, vilket jag inte var så himla glad över. Eftersom Newada inte går så hårt- ca 20-30 minuter/dag och mest skritt- så tycker jag att det är ok att rida varje dag. Hur som helst så hann jag inte utan jag fick kika ut på henne från stallet innan jag åkte hem för att göra mig i ordning och åka tillbaka till jobbet..

Idag efter jobbet var jag helt slut. Hade knappt sovit någonting för typ 6:e dagen i rad och nu börjar det slita. T om mina påsar under ögonen har påsar..

Åkte hem, åt lunch och vilade på sängen 1 timme. Kunde inte somna men vila är rätt skönt det också. Sedan kändes det som om jag var lite mer peppad att åka till stallet och sköta om hästen =0)

Mockade och fixade maten innan jag tog in Newada. Planen var att skura henne efter ridturen och låta henne stå inne och torka, mumsandes sitt eftermiddagshö.

Skrittade ut på lång tygel och kände att jag hade total brist på motivation till att rida dressyr. Undrar vad som hänt? Tog mig i allafall i kragen och styrde mot ridbanan, kortade tyglarna och började jobba. Då hände det! Newada gick i form och korrekt ställd både på volt och på rakspår- i båda varven! Vart är min häst? MIN häst ställer ut bogen och in rumpan och tvärt om, t om på rakt spår, så jag vet att det här inte är min häst.. Kände att jag förändrades också. Eftersom hon kändes som "vilken häst som helst" =normal, så ville jag kräva mycket mer av henne. Det gäller ju att hela tiden komma ihåg vart vi är i utbildningen och inte rusa på. Hon har ju dessutom kommit undan med den här ridningen ända tills nu så hon måste ju nästan skolas om..

I traven åkte bogen in igen och hon kändes mer som hon brukar, men tempot var lugnare och hon var mer lättövertalad till både att sätta bogen på rätt plats och förflytta sig i sluta. Detta betydde bara en sak; här måste galopperas =0)

Newada har svårast för vänster galopp så vi började med den. Lät henne rulla på och stod i fältsits två varv på ridbanan innan jag saktade av igen. Ner till skritt igen och böjde och bände lite medan Newada nästan gjorde piaff av ren glädje. Hon älskar att galoppera. Bytte varv och travade igång igen, fick göra massor av halvhalter och använda rösten för att hålla henne i schack. När traven kändes ok och hon inte körde in bogen så gjorde jag höger galoppfattning. *wiiee* sa Newada och så var det fältsits för mig igen =0)

Efter några varv så saktade jag av till skritt igen och lät henne varva ner mentalt genom att lägga volter och flytta lite sidvärtes. När hon slappnat av lite släppte jag efter på tygeln och skrittade av.

Tänk så lätt det är att tro att man vet hur ridpasset ska bli redan innan man ens kortat tyglarna. Jag blev glatt överraskad eftersom jag redan trodde att det skulle gå som vanligt. Jag måste lära mig att inte vara så trångsynt!

Efter ridturen strechade och masserade jag Newada. Favvostället just nu är under magen, precis bakom frambenen. Hon ser ut som en korsning mellan myrslok och älg (säger sambon i allafall).

In i spolspiltan och skura henne två gånger innan hon fick gröngröt på bakknäna och ylletäcke på ryggen. Ett äpple och eftermiddagshö i boxen och så in med Newada. Lämnade henne mumsandes på sin mat. Den här dagen blev riktigt trevlig och jag är glad att jag tog mig i kragen och red lite dressyr!

i gången helkropp  






Av Kristin - 9 september 2009 16:39

I morse hade jag stallet. Jösses vad trött jag var när klockan ringde.. Jag var ute hos hästarna strax efter klockan 7 och då blåste det nästan full storm ute. Lite trixigt att stänga alla dörrarna direkt efter sig så inte stallet skulle blåsa bort  Tungan ute

Lite struligt var det att få ut ett gäng hästar jag inte kände, fölet var nog värst. Uppskattar helt klart min egen häst än mer nu om vi säger så..

Hur som helst. När alla andra hästar var ute tog jag ut Newada på gången och gjorde i ordning henne. Skulle hinna rida, mocka, sopa stallet och fixa Newadas hemläxa från equiterapeuten på 90 minuter så jag hade att göra.

Skrittade ut i ca 30 minuter på en av grusvägarna. Det ligger en stor motorväg rätt nära stallet, men det finns en gammal väg (numera en stig) mellan vår grusväg och nästa som bara används för cyklar och gångtrafik, så vi utforskade närområdet lite mer. Trots att det blåste så var inte Newada speciellt på tårna, det är hon sällan förresten =0)

Hon klev på utan att trippa och svängde med huvdet fram och tillbaka för att titta på allt intressant vi red förbi.

Grannen till stallet har byggt en fortliknande utbyggnad på sin jordkällare. Från vårt håll ser man inte den förrän man nästan gått förbi, vilket man gör på bara någon meters håll. Jag förväntade mig nästan en reaktion, men hon tittade bara förstrött på den. Däremot passerade vi strax före ett gäng brevlådor som stod uppradade på andra sidan vägen. Såå farliga! De har visst inte brevlådor i Polen..

På hemvägen passerade vi samma hus och i trädgården visade det sig att de hade en dvärgget som gick och betade. När den fick syn på Newada så bräkte den ett par gånger, varpå hon tvärnitade och ställde sig för att glo på den. Hon blev inte rädd, men otroligt förvånad. Jag kunde inte låta bli att härma den, varpå Newada försökte sno runt så hon kunde glo på mig också. Hon såg ännu mer häpen ut nu. Var jag också en get?? 

Jag skrattade så jag höll på att trilla av och manade på henne så vi kom hem någon gång.

Massage, streching och en morot, och så på med bootsen fram och ut i hagen. Idag slapp hon täcke igen eftersom det var så skönt väder ute. De dagarna är väl snart över för i år, så det är bara att passa på.

Hann mocka, om än inte min bästa mockning någonsin, innan det var dags att åka hemåt för att duscha och sedan kasta sig i bilen för att åka till jobbet. *puh*


Av Kristin - 8 september 2009 20:54

Idag hade jag beslutat mig för att skritta ut en sväng och se mig omkring. Så klart blir det sällan som man har tänkt sig.. Hade lite snålt om tid i stallet, så det blev en lite intensivare omgång med loungen idag. Lite mer trav och dessutom lade jag till galopp i båda varven. Hon stretar emot väldigt och nästan går över i pass för att slippa höja ryggen i fattningen. Det är som om hon försöker springa ifrån det som är jobbigt.

Hur som helst så var vänster varv rätt katastrofalt. Hon sprang och stretade emot och vägrade slappna av. Efter så där fyra varv så började hon lugna sig något och höja ryggen, så då saktade jag av henne som beröm. Rom byggdes ju inte på EN dag..

Höger varv var bättre och efter fyra-fem varv sänkte hon nacken och höjde ryggen.

Det bästa med loungen är ju att den visar vägen till rätt form och spänner emot när hästen gör det. I skritt och trav gör hon vad hon ska, men det är i galoppen det verkligen syns att Newada behöver jobba upp mer muskler. Att longera är ett väldigt bra sätt, eftersom hon då inte behöver bära sig själv OCH mig..

Jobbade henne i kanske 15 minuter, sedan fick det räcka. Massage, streching och bandage- sedan en morot och ut i hagen igen. Solen sken och vindarna var ljumma, så hon fick gå utan täcke.

Hade kvällsfodringen, så vid 20 tiden åkte jag tillbaka till stallet. Så lugnt och skönt, vilket det alltid är i stallet i och för sig.. Mellanväggarna är så höga att hästarna slipper se varandra vid matdags, vilket resulterar i lugna hästar som inte bråkar. Smart! 20.30 släckte jag stallet och tände nattbelysningen. Hästarna stod och mumsade, vilket förresten måste vara ett av de mest rogivande ljuden som finns..

I morgon har jag morgonfodringen och utsläppet, vilket innebär att jag ska vara i stallet kl 07. Lika bra det, för jag börjar väldigt mycket tidigare än vanligt på jobbet i morgon. Om det inte är ett riktigt skitväder i morgon så blir det en uteritt då istället. Glad

Av Kristin - 8 september 2009 12:23

Satt och funderade på hur känslig och lyhörd en häst kan vara. Har vid två tidigare tillfällen haft hästar som varit otroligt lyhörda för kroppsspråk och tankar. Har ni varit med om någon gång att ni tänkt en avsaktning och hästen börjat bromsa redan innan ni egentligen påbörjat avsaktningen? Det beror, enligt mig, på två saker. Dels är hästen och du på samma våglängd så hästen "hör" vad du tänker och dels- vilket är tydligast- så ger du som ryttare små signaler till hästen redan innan du påbörjat det du ska göra. Är hästen lyhörd för dig så uppfattar den det.

Min förra häst var otroligt känslig för sådant. Om jag var ofokuserad på vad jag gjorde, märkte han det och blev väldigt rörig och okoncentrerad själv. Jag fick liksom rensa mina tankar och kocentrera mig på vad jag gjorde och sedan bara tänka ett steg framåt i ridningen. Typ; Efter den här långsidan gör jag en volt där. Inte; Sedan tänkte jag göra det och det där och inte glömma det där.. Det märkte han direkt och blev stökig i ridningen.

Läste en artikel om att hästar behöver att man är klar över sin rindning och inte rör till det. Började efter det försöka rida och fokusera på vad jag höll på med. Inte vad som skedde i andra paddocken, vad jag skulle göra efter jag ridit klart eller vad nästa övning var. När jag blev renare i tanken så gick ridningen bättre och hästen lät också bli att glo på precis allt annat. Rätt intressant faktiskt.

Har vid några tillfällen med Newada varit med om något liknande. Om vi jobbar i skritt och jag funderar på att vi kanske skulle börja trava, så blir Newada het och trampar runt, släpper fokusen och verkar redan ha bestämt sig för oss båda. Har funderat på om jag omedvetet sänder signaler till henne med kroppen att jag tycker vi ska trava..? Otroligt intressant..

Är rätt dålig på att fokusera till 100% när jag rider utan tränare, så det är något jag behöver öva på. Det är i allafall roligt att det kanske är så att hon "hör" vad jag tänker. Den känsligheten är väl på gott och ont, men det gör ju också att jag blir tvingad att skärpa mig och fokusera mer och DET är ju knappast någon nackdel..

I gången  

Av Kristin - 7 september 2009 15:57

Åkte direkt från jobbet till stallet i morse. Mockade och gjorde klart allting innan jag tog in Newada. Hon gnäggade flera gånger medans jag mot hagen. Långt ner i halsen så det låter som ett svagt muller. Så rart!

Idag skulle hon få prova pessoa loungen. Så spännande att se hur hon reagerade på den och hur loungen fungerade. Jag har ju aldrig provat en förut..

Alex satte på gjorden och la över loungen. Sedan gick vi ut i paddocken och justerade den så att allt satt som det skulle. Först bara så att repet låg an mot bakbenen så hon fick känna sig för, sedan spände vi så att hon fick jobba lite. Hon såg lite storögd ut först, men efter bara något varv hade hon slappnat av och accepterat selet. Newada är verkligen en riktig pärla! Det är sällan hon blir upprörd för något =0)

Hon fick jobba i skritt och trav i båda varven. Hon hade lite svårt för slå sig till ro i formen, utan rörde mycket på huvudet. Antar att det var ruskigt jobbigt för hon gick i en ovanligt lugn och samlad trav utan att försöka springa iväg hela tiden. Det verkar som om loungen var en bra idé och jag kommer att köra den igen lite senare i veckan.

Efter 15 minuter avslutade jag. Det blev mest skritt men en hel del trav också. Vill inte överanstränga henne eftersom detta är helt nytt, så är det smart att ta det lugnt.. Ny massage och gröngröt på bakknäna, sedan ut i hagen- utan täcke. Det är så vackert väder ute, så jag hoppas hon passar på att rulla sig =0)

Ovido - Quiz & Flashcards