Alla inlägg den 2 augusti 2009

Av Kristin - 2 augusti 2009 22:30

Idag fick jag se något hemskt..

Jag blir så arg över folk som påstår sig vara hästmänniskor och som sedan agerar på ett så totalt korkat sätt!

Råkade bli vittne till ett ack för vanligt sätt att lasta en ovillig häst. De hade hållt på i mer än 3,5 timme när jag fick se spektaklet. Då var hästen rädd, stressad och svettig men fortfarande ovillig att gå in i släpet (nähä??) Den hästen kommer förmodligen aldrig att se på en lastning på ett avslappnat sätt och med förtroende kliva på släpet utan bråk och stök. Jag har själv aldrig sett när de försökt "lära" hästen att åka släp, men jag har hört att allt från våld till att slutligen ge upp och slita hästen tillbaka till stallet har ingått..

Jag är inte stolt över mig själv för att jag inte ingrep idag, för den hästen såg ut att behöva hjälp.

Jag har vid rätt många tillfällen under åren fått hjälpa folk att träna och lasta ovilliga hästar och något som står kristallklart är; brutalt våld löser inget. Hästen söker en trygg ledare att följa, och om du är den personen så behövs inget övervåld för att få den att göra som du vill. Är det stora problem att lasta, så är det för att någon vid tidigare tillfällen tagit till våld.  I ett av de gamla ridhusen på Strömsholm står de kloka orden "där kunskapen slutar tar våldet vid".

Om du är så hård och väldsam mot din häst vid lastningen att den blir rädd för dig, då har du redan förlorat. Du vill väl att hästen ska VILJA göra som du vill? Att gå in i transporten?? Inte bara lösa lastningsproblemet för den här gången..?

Den här hästen jag såg idag, var verkligen rädd. Svansen var hårt pressad mot rumpan, ryggen spänd, svetten lackade över hela kroppen.. Dessutom gjorde han små rusningar ibland för att försöka komma undan situationen som gjorde honom så rädd.

Tjejen som äger honom stod med en rep som en annan person hjälpte henne att pressa mot hästens rumpa och mellan varven slå honom hårt med över kroppen. Det stod en person med ett dressyrspö och repgrimma på hästen och använde spöet för att slå (den personen trodde säkert att denne VISADE hästen) på olika ställen på hästen, vilket resulterade i att den i smått panik försökte rusa hit och dit så långt grimman lät honom..

Fick höra att de efter att hållt på en stund, tagit in hästen i stallet och hur personen hört hur det brakade till och att det skramlade ett tag innan de kom ut med hästen igen. Antar att de "fixat" den då..

De tycker säkert att de gjorde det hela på rätt sätt. Jag är av en annan åsikt dock.. Men, visst finns det säkert folk som inte gillar mitt sätt att lasta heller. Men det sättet innehåller i allafall inte kvastar, korrigeringsgrimmor, livrädda hästar eller övervåld..

Ovido - Quiz & Flashcards