Alla inlägg den 11 januari 2010

Av Kristin - 11 januari 2010 21:03

Idag lånade jag ett kombinationsbett av A. Är det någon annan som testat ett sånt? Newada blir ju gärna stark och hänger på bettet alternativt att hon joxar runt med huvudet hela tiden.

Gjorde några start och stopp i skritt för att hon skulle få känna på bettet. Det verkar ju först som hackamore och sedan som bett. Det är en rakt syntetbett som är lite smalare i mitten och jag tycker om att det inte är av metall som det andra raka som hon gillar (hängde ni med?).

Styrde ut på vallen bakom stallet och joggade igång henne i 50 cm snö. Newada försökte styra in på spår gjorde av A´s hästar för att spåra själv är ju SÅ jobbigt! Sänka huvudet, höja ryggen och krawla fram gjorde henne varm och jag fick träna på att vara följsam- nog så svårt när Newada kliver kram lite hackigt med stora kliv.

Först tog hon inte stöd alls mot bettet. Låtsat man inte om det så finns det inte- vilket är ett av Newadas favorit motton   

Sedan spände hon sig lite och slutligen så började hon känna sig för och testa hur hon skulle hålla huvudet. Det var inget kastande med huvudet och inget rusande heller, så jag tar det som något positivt. Ska få låna bettet under några dagar så både jag och Newada hinner känna oss för ordenligt.

Red kanske 15 minuter. Jag ville inte trötta ut henne och få börja bråka istället för att få som jag vill.

Hoppas det är ok väder i morgon så vi kan jobba en stund då också.

Det var otroligt vackert väder idag, men jag hann inte rida förrän solen var på väg ner.

I morgon är planen, PLANEN, att klippa Newada. Hon är smutsig och det ser inte bättre ut nu när hon är raggig dessutom. Hoppas det inte är alltför kallt i morgon för då får jag skjuta på det någon dag till..


Av Kristin - 11 januari 2010 20:17

Det har varit en lååång bloggvila för mig. Tappade liksom inspirationen när jag tokjobbade och inte hann med att rida Newada. Dessutom var hon svullen i ett ben och inte att förglömma- kylan. Här i Sala har det stadigt legat på -18 eller mer, sedan före nyår. Det går att räkna dagar det varit varmare än så kan jag säga.. Jag gillar när det är kallt, men när det är mer än -15 grader så vill jag inte rida. Dels så har jag köld allergi, vilket betyder att huden som kommer i kontakt med kylan blir knallröd och hettar och kliar. I värsta fall får jag bölder som blir blåmärken och blir kvar i minst en månad.

Dessutom så påverkas ju även Newada av kylan och jag tänker på all kall luft hon får ner i lungorna när hon jobbar. Låter inget vidare..

Nå. Nu är vi igång igen i allafall. Det är sorgligt att ta av henne täcket och se hur musklerna försvunnit från rumpa men framför allt ryggen. När jag ser det så tänker jag på all tid jag lagt ner för att sätta musklerna där, och nu är de borta.. Trist..

Hon har blivit stelare i bogen igen, vilket är tydligast i höger bog. Hon hade för ca två veckor sedan en svullen muskel ovanför bogen på vänster sida. Gissar på att det kan vara så enkelt som att hon överansträngt de nu när hon fått gå med tre täcken för att hålla värmen i all kyla. Det blir mycket motstånd och lite bogfrihet med alla täcken och dessutom ca 50 cm snö i hagen. Har satt tummarna mitt på den svullna muskeln och hållt tryck under någon minut upprepade gånger. Det kan hjälpa att tömma muskeln på mjölksyra. Sedan har jag masserat med slappolja och nu har det faktiskt blivit bra igen.

Har ni gett några nyårslöften förresten? Det har jag! Har bestämt mig för att köra igång och rida seriöst och inte dalta så mycket. Newada är ju 10 år i år och jag behöver veta vad hon håller för. Om det är så att hon inte håller så har jag tänkt betäcka henne. Men det har jag nog tänkt göra förr eller senare ändå.

Löfte nr 2 är att komma i form. Jag kan ju inte hjälpa Newada prestera om jag inte kan prestera själv.

Newada har blivit dålig i magen igen. Igen skriver jag för att hon är väldigt känslig för hösilage. Så fort det varit lite för blött så har magen sagt ifrån.

Nu när det varit så himla kallt så har hon tydligen fått frusen hösilage på lunchen och em, kvälls- och morgonmaten ställer jag inne i spolspiltan så det fryser inte. Det har iaf räckt för att magen ska säga ifrån igen. Jag gillar det inte eftersom det så lätt kan ge hästarna köldkolik när magen blir kall.

Nu packar jag lunch och eftermiddags säckar också och ställer i spolspiltan. Dessutom har jag varit till Granngården och inhandlat MagTarm, så kanske det stabiliserar sig..

Eftersom det är så rackarns kallt ute så har jag inte heller kunnat tvätta henne vilket betyder att svansen är nergrisad och alldeles isig. Det är vidrigt, men jag kan inte göra något åt det heller..   

Newada har dessutom sin halva klippning kvar, så nu ser hon riktigt skabbig ut. Ja, det ser inte så illa ut som så, eftersom den sistklippta sidan har vuxit en del så ser man ingen större skillnad. Dock så är hon väldigt hårig och det sticker ut långa hårda strån ur pälsen. Det ser inget vidare ut..


Sedan ska jag passa på att gnälla på min numera FÖREDETTA hovslagare.. Har varit tveksam till hans skoningar sedan han deklarerat att han inte kunde göra något åt det faktum att Newadas vänster framhov är mindre sedan hon klivit av skorna på den hoven upprepade gånger i somras.

Kan ju förstå att det kan ta sin tid, och en milimeter i taget men att det ALDRIG skulle kunna bli bättre..?

Droppen var när han var ute för ca 1 vecka sedan för att sätta på snösulor. Newadas hovar hade vuxit så lite sedan sist (han var ute för ca 4 veckor sedan och skodde) att hovslagaren bara använde raspen innan han satte på sulorna och slog på hennes gamla skor igen. Sulorna kostade 150kr/par, alltså 300 kr. Newada fick samma skor på och hovslagaren raspade som sagt bara och verkade inte. Vi var två som tog ut honom. Vad tror ni att det kostade? Styck? Håll i er.. 1200kr!! Jag blev så paff att jag kom av mig från att bli arg. Han tog alltså 900 kr för att raspa och slå på samma skor. Milersättningen kunde han ju dela på två hästägare. Maken på fräckhet!   

Hade bara med mig 1000kr vilket jag trodde skulle räcka. Faktum var att med sulorna så gissade jag på ca 600 kr men tog i lite extra för säkerhets skull. Eller hur? Sa som det var att jag aldrig kunnat ana att det skulle bli så dyrt och att jag helt enkelt fick var skyldig tills nästa gång.

Saken är ju att vi dessutom kollat med honom innan vad det skulle kosta och att han bara sagt priset på sulorna. Resten sa han "att det berodde på" och var väldigt luddig.

Vad skulle det då ha kostat med nya skor??

Ilsken som ett bi är jag men vad kan jag göra? Hästen var ju "nyskodd" och då var det ju bara att betala. De 200 kr som jag är skyldig ska han få, men nu byter jag hovslagare. Detta var sista droppen.

Alex använder Strömsholms hovslagare. Lustigt nog tar de samma summa för en nyskoning som dessutom gör att hästen SER nyskodd ut varje gång. De är trevliga, seriösa och punktliga så varför inte byta??



Ovido - Quiz & Flashcards