Alla inlägg den 14 januari 2010

Av Kristin - 14 januari 2010 13:30

Åkte till stallet redan på morgonen och gjorde klart allt i stallet. Det är verkligen inte fint i Newadas box nu, men att fylla på med nytt spån när hon har rätt tjock bädd men som är lite ofräsch gör inte saken bättre. Beslöt mig för att vänta med att fylla på nytt spån tills i morgon.

Gjorde klart alla hösäckar och satte in dem i spolspiltan så Newada inte får för kallt hö att äta. Det tillsammans med MagTarm verkar ha gjort Newadas mage bättre. Skönt!

Vi har ju golvvärme i spolspiltan så det har aldrig varit särskilt kallt där oavsett hur kallt det varit ute.

Tog in Newada och gjorde i ordning henne. Hon har inte tappat så mycket över rumpan men man ser att hon tyvärr tappat en del ryggmuskler nu under jul och nyårsvilan.

Satte på henne waterfordbett idag, det kallas även kulbett ibland. Tänkte att hon kanske skulle gilla att kunna pilla lite med bettet   

Newada var lite pigg men kändes väldigt fin i sidorna idag. Jag kunde ställa och böja åt båda hållen utan motstånd i skritt. I traven vill hon gärna köra in bogen men jag lyckades leda runt henne och få stöd i innerhanden utan större protester. Styrde ut i snön och lät henne pulsa omkring i ca 10 minuter i skritt. Jättejobbigt! Sedan fick hon pusta någon minut innan jag lät henne rulla på i båda galopperna kors och tvärs över vallen. Vi hade några diskussioner när vi kom i närheten av en uppriden stig. Då ville Newada galoppera in på den medans jag så klart ville att hon skulle jobba på lite och ville hålla henne i den djupa snön. Vi såg nog ut som rattfyllon men det blev som jag ville i allafall!

Styrde in på den upptrampade volten och skrittade av henne i djup form men ett lätt stöd i handen. Jag kunde fortfarande ställa och böja lite och då fick Newada mycket beröm och klapp.

Trevlig ridtur idag!

Newada fick ett äpple i boxen och ett veck halm tillsammans med sitt lunchhö. Hon verkade nöjd och mumsade lugnt när jag åkte hemåt.

Ovido - Quiz & Flashcards