Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Kristin - 17 januari 2010 21:08

Idag hade jag morgonfodringen i stallet. Det tar lite tid att komma iväg med barn och hund, men vi var i stallet strax efter kl 07 vilket inte är så illa   

Hästarna var som de alltid är, hungriga och upprörda över att frukosten var så sen. Det skulle inte spela någon roll om jag så kom kl 04 på morgonen, de skulle nog skälla då också. Gav alla hästarna deras hö och sedan gick jag, min mamma som nu dykt upp, dottern och hunden in i köket för att dricka lite kaffe, nyponsoppa till dottern så klart och äta frukost. När klockan började närma sig 08 fick hästarna kraftfoder och utetäcke på ryggen. Alla utom Newada som jag tänkte rida på en gång.

Det är viktigt att ge hästen tid att smälta maten ordentligt innan man rider, men idag tänkte jag bara skritta ut på lång tygel en stund och då spelar det inte så stor roll   

De andra hästarna fick grimma på sig och sedan hjälptes jag och min mor åt att ta ut allesammans. Det är så skönt att Newada inte blir så sur eller upprörd över att de andra hästarna får gå ut och hon blir kvar själv. Det är ju faktiskt det värsta man kan göra mot en häst, ta in eller ut alla andra hästar medans en får vara kvar själv. Newada såg förvånad ut och skrapade lite med ena hoven när de sista hästarna gick ut.

När jag kom in och stängt ytterdörrna öppnade jag Newadas box och lät henne gå omkring en stund och hyssa lite. Då glömde hon bort att hon var ensam och gick på upptäcksfärd och snodde lite kvarglömt hö här och var i de andra boxarna. Roligt!

Ställde sedan upp henne i gången och gjorde klar henne för en promenad ut på grusvägarna. Då kom M- den andra inackorderingen, för att fixa till sin häst och rida. Vi fick en trevlig pratstund då det var länge sedan vi sågs. Hon har börjat plugga igen och är oftast i stallet sent på eftermiddagen och jag åker oftast till stallet vid lunch så jag hinner rida innan hästarna får sitt lunchhö och jag kan då låta Newada stå inne efter att jag är klar med allt.

Lånade ett tvinnat bett av A som hon säger är bra på hästar som gärna drar i tygeln. Skulle ju bara skritta så tänkte det var ett bra tillfälle för Newada att få testa ett nytt bett. Det lät rätt mycket om bettet under ridturen och jag tror inte att det var Newadas fel. Det gnisslade och hade sig. Skumt..

Kan inte säga så mycket om bettet dock, för vi skrittade på långa tyglar i ca 20 minuter. Tror Newada tyckte det var riktigt skönt!

Klev av henne hemma på stallplanen och gick in igen. Gjorde klart henne och satte på täckena. Newada ville helst in i boxen igen och såg lite sur ut över att jag envisades med att hon skulle ut. Vilka fasoner! Hon såg långt efter mig när jag stängde grinden och gick mot stallet. Inget hö och inget godis. Snällt!

Newada är en matglad liten ponny i en ridhästkropp. Tror att hon helst av allt skulle vilja sitta under en korkek och lukta på blommorna om hon fick bestämma.



Ovido - Quiz & Flashcards