Alla inlägg den 16 januari 2010

Av Kristin - 16 januari 2010 21:53

Idag hade jag sällskap till stallet av min kära mamma. Hon tycker om att pyssla i stallet och gillar att mocka, så det överlåter jag med varm hand och utan dåligt samvete när hon är med. Dessutom gör hon det mycket bättre än vad jag gör- vilket kan ha att göra med att det tar henne minst 30 minuter att göra en box..   

Gjorde klart fodret och tog in Newada. Hon kommer mig alltid till mötes i hagen vilket är väldigt trevligt.

Borstade ut hennes svans som nu äntligen har tinat upp men som är ruskigt äcklig. Funderade på att tvätta den idag, men beslöt mig för att vänta tills i morgon. Är inte allför säker på att avloppet fungerar som det ska än i spolspiltan sedan det var så himla jättekallt ute. Stallet har tinat upp, men det är tydligen isproppar här och var än i ledningarna så varför ska inte brunnen strula?

I morgon har jag morgonfodringen, och sällskap av min mamma med ut så då tänkte jag skura av svansen. Om inte annat så får jag tvätta svansen i en hink som jag gjorde på den gamla goda tiden innan jag fick lyxen att ha hästdusch i stallet..

Gjorde i ordning Newada och satte upp utanför stallet. Kände mig lite oinspirerad så jag beslöt mig för att rida på vallen idag igen. Jobba lite på formen och få Newada mjukare i sidorna. Hon har helt klart blivit mycket finare på den knappa veckan jag satt i gång henne. Hon är mer liksidig i sidorna nu men samtidigt så orkar hon ju mycket mindre.

Superfin i skritt var hon och jag kunde ställa både ut och in på böjt spår. I traven blev hon väldigt spänd och jag fick ihärda en bra stund för att hon skulle ge sig och inte köra upp huvudet och springa. I stället för att bråka för mycket så styrde jag ut henne i den tunga snön så fort hon försökte springa ifrån mig. Följden blev att hon inte behövde jaga upp sig för att jag envisades med hundra halvhalter och "straffet" blev mer jobbigt än om hon bara gjorde som jag bad om. Det var den svåra uppgiften att gå i hyfsat lugnt tempo och inte ha huvudet rakt upp och gapa. Jag är absolut inte hård i handen, det är bara det att hon vägrar att samarbeta utan vill bara springa. När jag då bara lugnt och med stadig hand visar vägen alternativt bromsar med säte och halvhalter så kör hon upp huvudet och gapar. Det är därför att jag gillar gramanen..

Efter lite mer än 30 minuter totalat så började hon ge sig. Antar att hon vid det laget var ganska trött också. Newada fick mycket beröm och lång tygel. Tror att hon rätt snabbt kommer vara i form igen om hon fortsätter jobba så här bra.

Det är dock viktigt att hon får någon vilodag i veckan och att jag fortsätter att jobba mest i skritt med små korta inlägg av trav och galopp.



Ovido - Quiz & Flashcards