Alla inlägg den 30 mars 2013

Av Kristin - 30 mars 2013 19:45

Idag har varit en aktiv dag! Gick av jobbet i morse, handlade på vägen och åkte hem. Gick 2,5 km med hundarna, åt frukost och bytte om till stallkläder. Sedan till stallet, på med släpet, lasta Smulan, åka till Gunnels ridhus och rida igenom henne. Nästan hemma började Smulan bångla omkring, men jag valde att åka ända till stallplanen. Kommer ut och öppnar- då har hon fastnat med höger framhov i hönätet. Inte så mycket för att det hängde långt ner utan för att hon är sjukt vig. Stackaren har alltså åkt sista biten hem på tre ben, med ett hängande rakt fram. Stackaren!

Fick till slut skära av repet till nätet då hoven helt enkelt satt för fast och Smulan hela tiden slog knät i frambommen när hon försökte komma loss.

Sedan fick jag krångla av transportskyddet på det benet och lirka bort hönätet som låg trasslat under henne, sittandes på huk i skottlinjen framför henne. Snäll häst!

Som tur var hade hon knappt något ruggat hår i karleden ens men förmodligen kommer hon känna sig mör i hov och knä i morgon. Hon är iaf varken öm eller halt idag. Trött dock- vi jobbade hårt i ridhuset.

Lunchhö till hästarna och lite kaffe till mig och mamma efter att ha städat och plockat undan allt och tvättat Smulan. Inte kul att lämna henne med intorkat svett och hon njuter verkligen av att jag gnuggar henne med trasan.

Sedan var det dags att ta in och rida en prillig Lattjo, eller som stallägaren M skulle säga; han har humlor i papperskorgen. Det var mycket humlor idag..

Han kändes inte stel när vi skrittade från gården- istället skyggade han runt för allt möjligt påhittat och på hemvägen funderade han faktiskt på att bocka tror jag (!!). Han galopperade på stället och försökte dra. Knäppskallen!   

Jobbade mycket på formen och försöka få honom avslappnad. Han var väldigt okoncentrerad, framför allt på bortvägen men ända bitvis riktigt fin. Borstade och pysslade om Lattjo och sedan var det dags att ta in de andra och ge eftermiddagsmat.

Sedan hemåt, handla mat på ICA (i smutsiga stallkläder) och hem för att äta..lunch? Klockan var redan närmare 17 när jag äntligen fick i mig mat, men det var ju faktiskt min lunch.

Har lite feberkänningar när jag gör så här mycket, men jag försöker låta bli att känna efter..

I morgon jobbar jag tyvärr..Det hade varit idealiskt att få strecha igenom Smulan efter passet i ridhuset idag och prillnissen Lattjo hade inte mått dåligt av att gå heller..  

Dock är jag ledig ända fram till nästa tisdag efter det, åtta dagar ledigt, så då har jag gott om tid att vara i stallet! 

 

Ovido - Quiz & Flashcards