Alla inlägg den 1 oktober 2009

Av Kristin - 1 oktober 2009 17:05

Idag var det vackert men kallt ute när jag åkte till stallet vid 11-tiden. Det var full rulle när jag kom ut vilket inte alls är vanligt för just det här stallet. Hela tre personer och tre hundar var i stallet (!!) och det hördes skratt och prat ända ut. Trivsamt! =0)

Mockade och gjorde klart maten innan jag gick ut mot hagarna. Stannade till för att prata med en av tjejerna i stallet som är intresserad av att hjälpa mig med Newada någon gång i veckan. Newada hörde min röst och gnäggade några gånger. När jag inte hämtade in henne utan stod kvar och pratade, så började hon jogga fram och tillbaka längs staketet. När jag fortfarande inte hämtade henne så pep hon till och la in ett antal bocksprång per varv. Såg riktigt roligt ut! Det var precis som om hon sa; se mig, se mig, se mig!!

Newada får en massa pluspoäng varje gång jag hämtar in henne och jag möts av gnäggningar.

Eftersom hon sett så attans överpigg ut i hagen beslöt jag att longera henne med loungen istället för att rida. Hon hade ju så klart lyckats lägga sig på en dynghög i boxen och en stor bit av halsen plus manen var alldeles gul. Älskar vita smutsgrisar- inte..

Skrittade Newada varm först utan att spänna in henne. Hon såg förvånansvärt positiv ut till jobbet, antar att det fina vädret hade med det hela att göra.  =0)

Spände loungen och lät Newada känna sig för. Hon ser så rolig ut när hon fixar och flyttar nacken och försöker hitta det bekvämaste stället att vara på. Loungen vill att hon går där det är jobbigt och när hon går där hon vill så drar loungen i henne vilket också är jobbigt, så det gäller att kompromissa med sig själv..   =0)

Hon har börjat lyssna bättre på rösten vilket gör att jag kan säga "galopp" och hon fattar vad jag menar. Det tar en liten stund innan vänster galopp kommer, det är som om hon behöver få ordning på benen och tänka lite innan hon kan fatta galoppen. Lät henne sakta av och pusta en minut innan jag bad henne om en ny fattning. Helt plötsligt så blev hon sur och började konstra. Det här var ju jättejobbigt och hon ville inte vara med om det en endaste minut till! Det blev en "tvärtnit med en helomvändning och backa rakt in i staketet" grej. Så stod hon och tittade surt på mig. Oh, vad rädd jag blev!  ;0)

Hon sprang och gapade en stund och försökte slå sig fri, även i traven. Liksom; sabla grej som sliter i mig och gör allt obekvämt.. Lite mulåsna är det allt i Newada. Väntade ut henne och bad henne om ett par galoppfattningar till, tills hon gett med sig och inte slogs mot loungen.

Bytte varv och gjorde 10 galoppfattningar med trav mellan. Det är jobbigt med fattningarna och hon måste sätta bakbenen under sig varje gång. Hon var jätteduktig! Gjorde halt och släppte lös henne igen. Hon sträckte ut halsen och jag kunde se hur skönt det var att få slippa jobba hårt. Matte är en slavdrivare!

Träna galoppfattningar är suveränt på många sätt. Bäst och tuffast är det att göra skritt-galopp-skritt, men i början på en orutinerad häst kan man köra trav-galopp-trav. Målet är typ max fem galoppsprång sedan tillbaka till skritt. Efter att ha gjort det ett par gånger ska man kunna kräva att hästen med max bara något travsteg saktat av till skritt. Sista gången låter man hästen rulla på i galoppen minst ett varv på banan för att inte tappa 

framåtbjudningen.

Hästen blir lätt fram, sätter bakbenen ordentligt under sig och blir otroligt uppmärksam på dina hjälper. En av mina gamla hästar flippade nästan ur när jag tränade skritt-galopp-skritt. Minsta lilla att jag viktade så la hon in en galoppfattning och hon var otroligt alert och taktade runt och la in små glädjeskutt. Roligt!

La back on track täcket i fleece på Newada och sedan utetäcken över. Hon skulle gå ute max 3 timmar till, så jag tyckte det var lite lagom. Täcket är helt nytt och det såg så mysigt ut att jag tog några bilder. Efter att hon nu använt det så kommer det ju aldrig se likadant ut igen. Hoppas hon tyckte det var skönt =0)


    

Ovido - Quiz & Flashcards