Alla inlägg den 12 oktober 2009

Av Kristin - 12 oktober 2009 20:43

Idag hade jag en låg förväntning på ridpasset. Vet ju redan sedan tidigare hur fel jag kan ha när jag har låga förväntningar på min häst och passet och det samma hände idag.

Red med graman och dressyrspö och flyttaade henne lite kors och tvärs över ridbanan. Detta har blivit bättre och Newada flyttar nu hela kroppen istället för att bara köra ut bogen och "bananböja" den.. Men..nackdelen är att hon nu är så villig att flytta sig sidvärters att hon mer eller mindre gör det på eget bevåg- mest hela tiden. *suck* Så det känns som om hon inte har någon stadga i baken och den slirar till vänster och till höger lite hur som helst *s* Skumt..

Skippade traven nästan helt idag och gick istället mer eller mindre direkt på galoppen. Började med vänster galopp som är Newada sämsta och hon fattade nästan direkt utan stress. Den blir lite läskigt fyrtaktig så jag halv-står lite i sadeln och håller om med benen för att inte störas. Efter tre varv på stor volt så saktade jag av. Hon gick i en trevlig samlad galopp med hyfsat höjd rygg och ok avslappnat så då var jag nöjd. Mycket klapp och så bytte vi varv. Det tog en stund för henne att varva ner så pass att hon slappnade av. Det är tydligen såå roligt att galoppera =0)

Första fattningen i höger varv från skritt blev en vänster galopp. Lät henne rulla på ett par språng innan jag saktade av. När hon går i förvänd galopp, dvs vänsterställd i vänster galopp, i höger varv så är galoppen inte längre fyrtaktig och dessutom mycket mer samlad. Vad beror det på?? Den enda orsaken jag kan komma på är att hon balanserar upp någon svaghet coh då blir resultatet detta..

Ny fattning från skritt och den här galoppen var TOPPEN! Mer samlad höger galopp än vad hon någonsin orkat och två volter och två varv på spåret innan jag saktade av. Försökte sänka halsen och bli framtung sista volten men när jag satte mig djupare och drev, orkade Newada bära sig en liten bit till. Saktade av och gav lång tygel. Hon fick massor av beröm och fick veta hur nöjd jag var. Duktig häst!

För någon som inte vet hur stort det här är för Newada så kan det ju tyckas konstigt att man blir så nöjd efter två varv på ridbanan, men det är SÅ STORT! för Newada och för mig!

Det lilla gjorde i allafall min dag kan jag säga och jag gick omkring och log hur länge som helst efter det. Newada fick lite extra kärlek (och godis) innan hon fick gå ut i hagen igen.

I morgon kommer hovis så Newada ska få nya skor. Det är på tiden då vänster baksko sitter lite löst. Skönt att alla skor suttit som de ska så hovis har något att spika i den här gången..

På onsdag kommer equiterapeuten. Ska bli spännande att höra vad han har att säga om Newada. Hoppas han ser någon skillnad! Tänk så trist annars..


Ovido - Quiz & Flashcards