Alla inlägg den 31 oktober 2009

Av Kristin - 31 oktober 2009 22:17

Idag tog vi det lite lugnt ute på ridbanan. Igår red min medryttare J Newada, hon rider jämnt ut vilket Newada älskar men dagen efter kan hon vara lite ledbruten. Hon känner inte efter när de är ute på långtur utan det kommer dagen efter =0)

Så idag skrittade vi mest och jobbade lite i trav. Försökte galoppera lite, men hon ville inte bära sig utan försökte bara hänga i handen och bli lång. Istället för att bråka när jag vet att hon är lite trött, så lät jag bli helt. I stället så flyttade vi en hel del sidförande, gjorde volter och jobbade i en väldigt låg form. På slutet tog jag upp stigbyglarna och försökte rida med sätet och bara ett lätt stöd i handen. Newada stressade mycket mindre då, vilket var intressant. Ofta när jag vill någonting så stressar hon, så det här var positivt.

Jobbade på att förböja henne i båda sidorna och nu släppte vänster bogen igen. Det tar emot och hon är stel som en gammal tant, men ibland så går det =0)

Newada är så känslig att jag nu måste sluta använda rösten "negativt" när jag rider. Hon har lärt sig att "nej" och vissa ljud jag gör betyder att hon inte gör rätt, vilket resulterar i att hon spänner sig, stressar och försöker rusa iväg. Nu har jag fått börja att bara vara tyst när hon gör fel och berömma när hon gör rätt. Det är faktiskt rätt svårt. Jag tyckte att jag hittat ett bra sätt att lära Newada när hon gör rätt och när hon gör fel. Nu måste jag lära om mig.

Newada var så fin idag, med klarblå lindor och schabrak i samma färg med grått mönster i. Tyvärr var hon lite smutsig men vacker ändå i sina nya saker. I morgon ska jag tvätta henne hade jag tänkt =0)

Hoppas det blir fint väder i morgon, det är så mycket skönare att rida då!


Av Kristin - 31 oktober 2009 16:38

Var upp till Aubiose igår fredag. Tänk så trist väg det är dit! Håller på att döö varje gång, men gillar ju verkligen butiken.. Synd att de inte har någon internet försäljning!

Hittade ett underbart vintertäcke med 400 g fyllning av samma märke som det Newada har nu, men istället för den speciella metallic-gröna färgen så hade det en superhäftig o läcker metallic-vinrön färg. Hel hals också så klart =0)

Med motiveringen att Newada kan ha det andra vintertäcket med hals jag köpte inne i stället, så handlade jag det här för att hon ska ha ute *kvinnlig logik*

Med hem i påsen följde ett svart och ett grå och blå mönstrat schabrak, båda med moccakänsla, som andas. Vet inte vad de heter, men det är sådana som ligger kvar av sig själva under sadeln, som paddar..

Hemma hade jag redan lindor i svart och samma blå färg som det var på ena schabraket, så det var perfekt!

Två par boots i gummi med rejäl kardborre, två par snygga vinter ridstrumpor, en anatomiskt utformad läder dressyrgjord och en jättefin grimma i stålgrått med ludd på näsa och bakom öronen.

Tyvärr så visade det sig att jag borde ha tagit grimman i XFull och gjorden i 70-75 cm, så nu måste jag tillbaka dit. (stackars mig..) =0)


Ovido - Quiz & Flashcards