Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Kristin - 22 oktober 2009 17:09

Åkte till stallet i luckan mellan att jag slutade jobba och sambon började jobba *puh*! Vi behöver verkligen en bil till..  =0/ Jag SKULLE ju kunna cykla till stallet, men kan komma på minst tre orsaker till att låta bli- utan att ens anstränga mig ;0)

Sambon följde med frivilligt till stallet och hjälpte mig att mocka, medans jag gjorde i ordning fodret och tog in Newada. Fy så lerigt det är i hagen nu! Vi har en väldigt hård lertyp i stallet verkar det som, nästan som betong. Det blir inte så djup lera, men det räcker. Newada har toklätt för att få mugg så det blir mycket skurande nu i spolspiltan. Dessutom är hon glupsk som en ponny och äter allt möjligt skit i hagen som hon inte ska, vilket gör att magen kajkat ur också *suck*

Det var bara till att ta in henne i spolspiltan och spola bort tillräckligt med lera för att kunna ta av bootsen fram och skura dem. Sedan spola av alla fyra benen och tvätta svansen. Blä! Men sedan var hon ren i allafall.

Hade redan bestämt mig för att longera henne med loungen idag för att ge henne en bra genomkörare. Jag är såå nöjd med loung-inköpet! =0) Newada har satt fina ryggmuskler och kan idag galoppera i nästan normalt tempo.

Spände ihop henne lite mer idag än vad jag brukar. Eftersom hon blivit starkare så tänker jag sätta lite mer press på henne.

Märkte när kompisen R red Newada så krävde hon inte så mycket samling i galoppen, eftersom när hon red henne sist så var det en omöjlighet att få en någorlunda ok galopp-alls. Följden blev att den bilden satt kvar i R´s huvud och hon begärde inte mer än vad hon gjort tidigare. Galoppen var stor och precis så okontrollerad som den var tidigare. R hade ju inte sett Newadas framsteg och visste inte att det gick att kräva mer.

Tror jag är lite likadan vad det gäller att pressa Newada mer. Stackars Newada som inte haft det så lätt i Polen, varit missförstådd och gått med vargtand och dålig sadel som gett ont i ryggen, troligtvis blivit slagen när hon inte förstått och är misstänksam mot alla som sätter sig på ryggen. Jag skulle behöva nollställa och ta det från där vi är nu, men det är svårt. Dessutom är jag väl rädd för att överstränga henne nu när det faktiskt går bra och hon gör framsteg hela tiden. Det är så lätt att glömma vilken häst det är och vart vi var för inte så många månader sedan.

Nå, det blev ett långt utsvävande..

Lät Newada gå i lite högre form idag och hon joxade inte så mycket för att hitta en bekväm ställning. Dock var hon väldigt springig vilket hon gärna blir när det blir jobbigt. Som en lätt panik liksom. Vill inte riktigt röra vid det som är jobbigt, vare sig det är fysiskt eller psykiskt..

Joggade igång henne men fick bromsa med rösten hela tiden. Hon är väldigt lyhörd i ridningen och även i longeringen. När man rider är hon stark, springer och vägrar att lyssna, men bakom allt det där är en känslig häst som är så rädd för att bli illa behandlad att hon hellre blir dragen i munnen än vågar lyssna. Det är därför jag blir så besviken när jag tappar tålamodet ibland, för då kommer den Newada fram igen.

I longeringen kan jag "fösa" med en hand mot hennes rumpa så gör hon volten större, sänka handen med handflatan mot marken och hon saktar av, hon vet orden för trav och galopp så jag behöver inte smacka eller höja rösten. Om jag skulle smacka så skenar hon iväg som en raket och ser panikslagen ut. "Låångsamt" betyder ett lugnare tempo, osv.

Så långt är allt bra. Idag igen tränade vi galoppfattningar i båda varven. Fördelen med loungen är att jag får henne att bära sig in i galoppfattningen, hon kan alltså inte rusa in i fattningen med huvudet i vädret och ryggen svankandes nere vid knäna. Jag var hur jäkla gratis som helst då och jag kunde höra henne svavelosa när hon gick runt på volten. Började i vänster varv och även om fattningarna blev lite springiga så var de ok. Hennes svaga sida är ju trots allt just vänster.. Det ser alltid ut som om hon måste koncentrera sig på hur hon ska sätta benen för att göra en fattning- roligt =0)

Bytte till höger varv och hon var superladdad. Taktade och försökte springa i traven för när som helst så kommer ju ett galopp kommando. Försökte fatta galopp flera gånger det lilla busfröet! När jag väl började med fattningarna så for hon som en galning hit och dit och försökte dra iväg med mig. Det var bara att slå på bromsen och sätta linan bakom ryggen och hålla mot. For ju iväg en liten bit, men jag tappade inte balansen i allafall.

Hon snurrade runt och ställde sig så hon hade ansiktet mot mig. Hennes upproriska uttryck gjorde mig full i skratt. Det är sällan hon är stoig, men nu var hon det. "Det här är jobbigt, inte roligt och JAG VILL INTE!!" Min lilla mulåsna..!

En gång gjorde hon någon slags caprioll (rätt imponerande med tanke på loungen) och for iväg, men till slut gav hon sig. Det är ju bara att vänta ut henne eftersom hon är så spörädd att jag inte kan longera med spö. Det ger sig av sig själv då hon lägger så mycket energi på att protestera att jag snart får som jag vill i allafall  =0)

Avslutade, släppte loss henne och skrittade av. Hon såg trött ut. Newada blir sällan svettig men trött på ögonen, så det gäller att hålla lite koll.

Gav henne några veck havrehalm i boxen och la på det nytvättade innetäcket. Det blev förresten helt rent! Yes är verkligen bra att tvätta i, men ta bara någon droppe- annars kan det bli en otäck efterföljd med skum överallt..

La ett par morötter och ett äpple i krubban och sa hejdå till henne.

Få se vad det blir för motion i morgon. Funderar på att göra lite ledarskapsövningar och se hennes reaktion. Dock är hon ju spörädd så vi får väl se hur det funkar..


Ovido - Quiz & Flashcards