Alla inlägg den 25 oktober 2009

Av Kristin - 25 oktober 2009 17:03

Fy, vad råkallt det är ute!!

Sitter hemma och försöker få tillbaka lite värme i kroppen efter att ha varit i stallet ca 4 timmar. Tänk vad tiden går fort när man är i stallet! =0)

Tog in Newada, plockade av täckena och tog in henne i spolspiltan. Samma visa varje dag nu tycker jag..Först spola av benen med bootsen på, sedan ta av bootsen och skura rent, hänga upp och låta dem hängtorka lite, spola av alla fyra benen och hovarna noga.. När ska det sluta regna och äntligen bli frostgrader?? T om de här fina hagarna håller långsamt på att bli till lervälling *suck*

Borstade av Newada och tog bort flätorna i manen och den stora i svansen. Vill ju såå gärna att hon ska ha manen på en sida, men det verkar nästan stört omöjligt..

Lindade bakbenen med svarta lindor (hon är så fin i dem!) och satte på svarta Beerbaum benskydd fram. Fårskinnspadden och sedan ett vinrött schabrak under. Hade putsat tränset så det var alldeles blankt och mjukt och det raka bettet på. Har testat andra bett men hon går så mycket bättre på det här bettet- vad gör man??

Marinblått skritttäcke med vinröd kant på och graman. Så! Klar att gå ut och jobba =0)

Började med att skritta fram på lång tygel. Hon var avslappnad och klev på med tyngd på steget och utan att stressa. Kortade sedan upp och började jobba lite. Newada var ganska villig och mjuk och kändes riktigt trevlig under mig.

Den sabla vänstersidan bråkar varje gång jag rider och idag var det ganska tydligt. Kände att jag måste börja ta tag i det och inte låta henne bli så mycket starkare innan detta är löst. Flyttade henne mycket sidvärtes. Till att börja med låtsades Newada att hon inte hade en ANING om vad det var jag ville. Knackade till henne med skänkeln och vips så började hon flytta sig.  Latmask!

Hon kändes jättefin i skritten och traven var också bra så jag körde igång med galoppen ganska tidigt idag. I höger varv fick hon fatta galopp från skritt. Det är ju mer jobbigt då hon måste sätta bakbenen ordentligt under sig. Lite taskigt kanske, men hon har kommit så långt att hon faktiskt orkar det- i höger varv i allafall..

I vänster varv gjorde jag ett försök att fatta från skritt, men då sköt hon iväg ett par steg i full rulle innan galoppen kom. Gjorde några fattningar till i båda varven och jobbade på innan jag lät henne jogga av i trav. Gav efter lite på tygeln men kortade gramanen så hon gick i en djupare form. Försökte få henne att slappna av och bli låg i formen. Red i en slags fyrkantig 8:a över hela ridbanan och använde diagonalerna till att flytta i skänkelvikning innan jag bytte varv. När det kändes bra och avslappnat kände jag också att vänsterbogen helt plötsligt var på rätt ställe. Passade på att njuta lite..

Saktade av till skritt och gjorde samma sak där och Newada var väldigt avslappnad och TRÖTT nu vilket gjorde henne mjuk och eftergiven och framför allt avslappnad. Passade på att gå igenom vänstersidan lite till innan jag gav lång tygel. Kände att hon lukade lite varm häst då och det är det närmaste svettig häst vi har varit sedan hon kom hem.

Hoppade av och lät min dotter skritta av henne, vilket min dotter ÄLSKAR! Newada gav mig en blick som jag tror betydde att hon allt tyckte hon var värd en morot till om nu dottern skulle rida också. Newada har ett minspel som är väldigt nyansrik och ett otroligt tydligt kroppspråk. Det går sällan att ta miste på vad hon gillar och inte..

Efter ridturen tog jag av alla saker, borstade henne och mutade med ett äpple. Back on Track på alla fyra och innetäcket på. Sedan fick hon gå in i boxen där det väntade lite hö och ytterligare lite godis i krubban. Ja, jag vet..hon är lite bortskämd =0)

Vet inte riktigt hur det gick till, men som sagt tog detta fyra timmar. Märkligt..

Av Kristin - 25 oktober 2009 10:51

Nu har jag varit inne på http://www.hastprodukter.se/products.asp?catid=12&artnr=600105 och beställt ett vintertäcke =0)

Det har;

"Värmande helhals med dubbla justerbara snabbknäppningar i metall och snölås!
Tillverkat i 1200D RIBSTOP polyester
300 gr stoppning
Vattentätt (3000 mm)
100% Andasfunktion (3000 MVT)"


Allt detta för 795 kr!

Har en bekant som köpt detta vintertäcke till sin ponny och det är verkligen ett trevligt täcke som håller bra för väta och sitter bra på hästen. Vad mer kan man begära för detta pris?

Köpte fleecelindor i svart och klarblått, 4pack för 69 kr, http://www.hastprodukter.se/products.asp?catid=21&artnr=400108 så nu kommer hon att vara fin =0)

Jag har ju blivit förtjust i att linda benen på Newada när jag rider och därför behöver jag utöka förrådet, då jag för ett tag sedan gav bort det mesta av mina saker (inte till SORF).

Letar efter hela benskydd också, de jag har är öppna fram och det är ju mer för hoppning än dressyr, så..


Nu under helgen så kommer det en kille och ska titta på boxplats hos oss. Håller tummarna för att han är intresserad, för det skulle vara så kul med lite mer sällskap i stallet. Trodde aldrig jag skulle säga detta, men det är lite FÖR lugnt i stallet ibland..


fina tjejen  

(kommer ni ihåg när det var varmt och skönt ute och solen värmde??)


Ovido - Quiz & Flashcards