Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av Kristin - 20 oktober 2009 16:50

Hejsan! Vill testa med att mobilblogga lite. Kan ju vara bra att kunna till en annan gång!

Av Kristin - 20 oktober 2009 16:50

Idag har jag varit LEDIG! Dottern på dagis och i princip all tid i världen för att vara i stallet. Så mysigt! Annars är det alltid fullt upp och massor av annat att göra och tider att passa, men inte idag =0)  Fick en del gjort med andra ord.

Pratade med de andra i stallet och lät Ida (vår jack russel) leka med Baltazar (A´s jack russel), mockade, gjorde i ordning mat och TVÄTTADE! Det är såå himla lyxigt att inte behöva försöka smyg-tvätta hemma (gamla lägenhetens tvättstuga) utan att ha en wascator i stallet =0) Passade på att tvätta ett par schabrak, två omgångar benskydd och boots och Newadas innetäcke. Det finns ytterligare en maskin för "fintvätt" och där stoppade jag in back on track paddarna med kardborre. Så nu hänger det en massa saker och torkar inne i torkrummet på galgar. Jo, det finns det också =0)

Tvättar med ett par-tre droppar Yes diskmedel och lite sensitive mjukmedel för att tvätten inte ska bli statisk. Yes diskmedel är drygt och gör tvätten verkligen jätteren. Säger jag nu när jag inte ens sett täcket torrt än, men det brukar funka =0)

Eftersom alla benskydd låg i tvättmaskinen så lindade jag benen när jag skulle rida. Hon är så fin i svarta lindor..

Satte på fårskinns padden under dressyrsadeln och bytte det raka bettet mot det tredelade i svartmalm. Tänkte testa ett annat bett. Hon gillar ju egentligen bara det raka, men vill inte fastna i bara ett bett..

Hon var väldigt pigg och otroligt stel i vänster bog. Försökte böja och bända, för att få bogen på rätt plats men det var så gott som omöjligt. Hade ingen hjälptygel så det var svårt att få henne i en jämn och för henne sund form. När jag skriver sund form så menar jag en som är bra för hennes rygg. Hon vill ju gärna knäppa av nacken och släppa ryggen. Att jobba med gramanen gör att jag kan tvinga henne att bära sig bättre och slappna av vilket är såå viktigt..

Det blev lite galopp i båda varven men inte så mycket trav. Hon försöker bara springa iväg och jag blir bara sur på henne då. Tyckte det räckte med att vi hade väldiga diskussioner om huruvida vi skulle förböja halsen eller ens vrida lite på nacken i vänster varv. Avslutade passet strax innan mitt tålamod var slut, vilket var bra. Att blir arg på Newada är ingen bra idé..

Hade sköljt av alla fyra benen på Newada när jag tog in henne för det är lite lerigt i hagarna nu. Satte på yttertäcket och var på väg att leda ut henne med lunch höet i påse på axeln när jag kom på bättre tankar. Ut i leran igen.. Newada har väldigt lätt för att få mugg.. Nä! Vände i dörren och ledde in henne i boxen. Klockan var 13.30 och då beslöt jag att hon kunde få stå inne i stället. Det stod redan en häst inne så sällskap hade hon.

Bytte till ett ulltäcke med helhals som hon får ha nu när innetäcket ska torka och gav henne lunch hö plus tre vecka havrehalm. Nu hade hon mat så hon klarade sig till eftermiddagsmaten..

Nästan 4 timmar blev det i stallet totalt, skönt!

I morgon ska jag köra igenom Newada med hjälp av loungen. Det kan behövas efter idag.. *morr*


I gången  


Ovido - Quiz & Flashcards