Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Lördag

Av Kristin - 31 januari 2010 00:09

Idag hade jag med min kära mamma ut till stallet. Hon är så rar som hjälper mig, speciellt nu när jag gjort illa ryggen. Dessutom blir det alltid så fint i boxen när hon mockar   

Hade planer på att rida ut med M, den andra inackorderingen, men ibland händer det saker när man planerar..

Var lite sen och gjorde i ordning Newada i ilfart. M var nästan klar med sin häst när jag kom till stallet så jag gjorde en fuskborstning och sadlade. Skritttäcke på Newadas rygg och kulbettet i munnen på henne. Jag gillar det där bettet.

Gick ut och skulle sitta upp. Newada var pigg och ville INTE stå still. Stod och vinglade på pallen och försökte att inte tappa tålamodet när hon hela tiden gick något steg så det blev obekvämt långt mellan pallen och stigbygeln..

Tog sats och siktade på sadeln när Newada helt plötsligt snurrade runt så hon fick pallen under magen och sedan gick hon över den så pallen fastnade mellan bakbenen. Jag var mellan sadeln och pallen och beslöt mig för att hoppa av och börja om. På något vis fastnade min vänster arm i tygeln och jag råkade rycka Newada i munnen om än så lite.. *suck*

Hon snurrade två varv på stället och såg förskräckt ut. Klappade om henne och försökte sitta upp men det var svårt för Newada gick runt mig och kastade med huvudet. Tror hon fick sig en smäll i munnen och hon visade med all tydlighet att det inte varit kul.

Kom till slut upp i sadeln men Newada bara lättade framoch slängde med huvudet. Det mesta sitter i skallen på henne eftersom "folk" inte varit snälla mot henne tidigare. Hon är VÄLDIGT rädd om munnen och nu hade jag lyckats göra henne mer rädd igen.   

Avbröt uteritten eftersom Newada bara kastade med huvudet och lättade fram. Skulle vi bråka så ville jag inte göra det ute i skogen med stressen Newada får av att det är andra med att tävla mot.

Vände och red ut på vallen. Jobbade henne ca 15 minuter innan hon började slappna av och totalt höll vi på i minst 45 minuter. Det gick så där och vi har nog backat något steg. Synd, för vi hade kommit så långt och det var kul att det gick framåt igen nu när det stått stilla ett tag.

Men, men..

I morgon ska vi rida ut i allafall, jag och M på våra hästar. Jag börjar jobba klockan 13 och jag ska hinna med en del innan dess så det blir tidigt i morgon, ca kl 9 tänkte jag.

Var på hööks på eftermiddagen och inhandlade ett novabett. Det ska bli intressant att prova- jag tror Newada kommer att gilla det.

Sedan blev det en comfypad, jättetjock och mysig. Den är vändbar och har en grå och en babyblå sida. Newada kommer att vara så fin i den   

Hade kvällsfodringen i stallet då A är bortrest i helgen. Mysigt att höra hästarna äta och konstatera att de ÄR nöjda ibland..


  

 
 
Ingen bild

Petra

31 januari 2010 18:50

Tråkigt när det händer just med våra pållar som varit lite sarjade =( Men förtroendet för oss som ägare gör ju att de snabbt kommer i fas igen. Men för stunden känns det illa.

 
Aramis

Aramis

31 januari 2010 21:19

Oj det är en känslig dam du har där! Hoppas att ni snart är "på banan" igen! Kul med Hööksshoping :)

Vilken härlig bild - hon är riktigt läcker! Stam? Ålder?

http://aramise.bloggagratis.se

 
Kristin

Kristin

1 februari 2010 13:07

Hejsan Petra
Vi hade inte så mycket pengar när jag växte upp, så vi lånade/köpte svårare ponnyer och hästar som jag fick rida och tävla.
Det sitter kvar lite grann och även om jag inte längre är lika tuff (läs DUM) så dras jag fortfarande till lite mer speciella hästar. Jag hade inga planer på att köpa Newada och stod emot ett helt år innan jag klev upp i sadeln. Nu är hon min och jag har lovat att oavsett så kommer hon aldrig att säljas vidare. Hon är helt enkelt för svår och jag tror att ingen annan skulle vara dum nog att lägga ner så mycket pengar men framför allt tid och TÅLAMOD på henne.
Jag tror att när man får ett dåligt behandlat djur på sin sida, så finns det ingen bättre känsla i världen =0)

http://minhast.bloggagratis.se

 
Kristin

Kristin

1 februari 2010 13:12

Hejsan!

Ja Newada är känslig, men mest tror jag att det är för alla hjärnspöken som sitter kvar.. Flera gånger har jag sett tecken på att hon fått stryk vid tidigare tillfällen. Det värker i hjärtat att det fortfarande sitter kvar.
Newada är en liten polska, hon är av rasen wielkopolski, en ras som har mestadels trakhener i sig.
Hon är född 2000, så hon är 10 år i år =0)
Tack för komplimangen!

http://minhast.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards