Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Fin höstdag

Av Kristin - 28 oktober 2009 13:28

Åh, så trist det är att jobba så mycket som jag gör mellan varven. Måndag coh tisdag har jag jobbat 10-22 och i måndags hann jag till stallet, men igår var jag tvungen att köpa mockning till Newada.

I måndags prioriterade jag att pyssla och sköta om henne innan jag släppte ut henne på morgonen. Det fanns inte tid till både det och till att rida. Ibland prioriterar jag bort pysslandet, men jag mår lika bra av det som Newada gör, så jag låter helst bli.

Magen är bra på henne nu, det är skönt. Den här lervällingen gör att hon får i sig mer skräp än vanligt och till slut slår magen ifrån. Sedan jag bytte hage så har det funkat, men nu är snart den slut också *suck* Vill ju inte hålla på och byta hage hela tiden, så de blir så förstörda..

Idag när jag tog in Newada så hade hon lyckats men konststycket att vara tjock i alla fyra benen. Vänster fram minst och höger bak värst. Först trodde jag att hon vrickat sig i hagen eller något, men hon var knappt ljummen i benet så jag vet inte..

Hon är ju väldigt känslig för protein och blir lätt tjock i benen när hon inte motioneras och går kvar på kraftfoder. Satte på benskydd, träns och lina och tog ut henne på ridbanan för att longera henne lite. Kom snabbt fram till följande;

Hon har inte ont någonstans. Newada har massor av överskottsenergi och det tog hon ut på mig. Stod i mitten av banan och beundrade min häst, när hon med övertramp avslappnad klev runt mig i en fin skritt. Hon har fått mycket ryggmuskler och börjar nästan se ut som en normal häst. Hon är fin! Den manfria sidan var mot mig och hon har en vacker hals som har nästan lite hingstkaraktär. Rätt så vit är hon för tillfället också..

A som äger stallet, kom ut för att prata och bygga bana (hon skulle hoppa när jag var klar) och jag bad henne hjälpa mig titta om Newada haltade.

Newada satte igång att trava och vi kunde båda konstatera att hon inte var halt. Skönt! Sedan började hon att galoppera självmant efter en liten stund och jag lät henne hållas. Det syntes att hon tyckte det var skönt att vara ute i den fina höstvädret. Det är för geggigt och halt i hagen så hon var rätt laddad. Plötsligt for hon iväg- bockade och snurrade runt mot mig och lekte mulåsna. Det är lika svårt varje gång att bli arg, eftersom hon har en så rolig uppsyn. När jag föste ut henne på spåret igen slog hon med baken mot mig (utan att sikta helhjärtat) och skruvade kroppen runt åt andra hållet. Hon for runt ett bra tag och bockade och sprang innan hon lugnade ner sig igen. Saktade av henne till skritt och lät henne varva ner. Newada såg himla nöjt ut på ögonen.

Jag är så glad att hon spar det där busiga tills matte inte sitter på. Jag är inte lika hållbar som jagvar en gång i tiden och det tror jag att Newada känner på sig också..

Det blev gröngröt på bakknäna, back on track på alla fyra och innetäcktet på. Öppnade boxfönstret och gav henne lite havrahalm att mumsa på tills det var dags för lunchhö. När jag åkte därifrån stod Newada och spanade ut genom fönstret och varvade det med att äta lite. Hon såg ut att tycka att livet var rätt ok i allafall. Själv ska jag snart hoppa in i duschen för att åkta till jobbet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards